ZELFWAARDERING | sleutel naar zelfevolutie

Verbeter je zelfwaardering stap voor stap

Als je dit artikel wilt lezen, is er een goede kans dat je al vermoedt dat je leven wordt bepaald door een gebrek aan zelfvertrouwen. Maar je hoeft geen uitzonderlijk mens te zijn om gezond zelfvertrouwen te hebben. Je kunt echt veranderen. Dankzij de vooruitgang van de neurowetenschappen zijn daar bewijzen voor. Zelfwaardering is de sleutel naar zelfevolutie.

Graven in het verleden kan pijnlijk zijn, maar het is de eerste stap op weg naar het loslaten van overtuigingen, accepteren dat ze een misvatting zijn en ze vervangen door overtuigingen die juister en meer helpend zijn. Het is gewoon een feitenonderzoek dat je zal helpen het leven te leiden dat je waard bent. Pak pen en papier en maak notities als je zelfkritiek hebt. Maak je niet ongerust als je er tegenop ziet om je ervaringen objectief te bekijken. Sterke overtuigingen produceren namelijk een stoorfilter dat ervoor zorgt dat je aan alles een negatieve draai geeft. Je brein volgt automatisch de negatieve denkroute en je zult in het begin moeite hebben om die negatieve denkroute om te buigen.

Vervang overtuiging
Fleur is iemand op wie mensen konden bouwen. Ze vroeg zich nooit af waarom ze altijd dat stomvervelende administratieve werk op haar bordje kreeg. Omdat ze dat werk keurig doet, blijven mensen haar dat werk geven. Ze laat anderen ook de eer opstrijken van haar creatieve ideeën, waardoor ze nooit als innovator gezien wordt. Jongere collega’s krijgen de interessante klussen. Dat alles bevestigt dat ze gelooft dat ze minderwaardig is. Fleur kan die overtuiging blijven aanhangen, maar deze ook vervangen door een positieve reactie: ‘Ik verdien het beste.’ Wanneer ze merkt dat ze angstig wordt, zal ze moeten uitzoeken waarvoor ze eigenlijk bang is. En ze zal op haar hoede moeten blijven voor zelfkritiek. Verder zal ze uit moeten zoeken wat haar gevarenzones zijn en in welke omgeving met welke mensen ze wél wil werken.

Zoek uit wat er speelt
Om te beginnen: negeer signalen van je zelfkritiek niet! Je moet uitzoeken wat er echt speelt! Als je dat niet doet, krijgt het minderwaardigheidsgevoel de overhand. Je zult onderweg gegarandeerd te maken krijgen met moeilijk begaanbare wegen en obstakels. Probeer objectief naar de situatie te kijken, neem afstand en kijk wat er werkelijk aan de hand is. Zet de feiten op een rij en vraag je af: ‘Is het echt waar?’ Hoe oordeelde je toen de situatie zich voordeed. Dook je weer in zelfkritiek? Elke dag zorgen je gedachten en gevoelens ervoor dat je weinig zelfvertrouwen hebt. Ze vormen een vicieuze cirkel en dat leidt weer tot angstige voorspellingen (die nog uitkomen ook!). En dat kan weer leiden tot depressie.

Noteer
Koop voor jezelf een speciaal notitieboekje. Noteer hierin je sterke punten, vaardigheden en eigenschappen die je in je alledaagse leven toepast. De bedoeling is dat je je leert focussen op je goede dingen. Neem jezelf voor om elke dag drie notities te maken. Schrijf die op aan het einde van de dag. Zo ga je positief naar bed. Noteer daarna wat je hebt gedaan om die positieve zaken toe te passen en hoe je je daarbij voelde.

Beloof jezelf iets goeds
Je begint te accepteren dat je als mens de moeite waard bent. Nu wordt het tijd om te kijken hoe vaak je jezelf beloont voor alle energie die je steekt in het leven en de goede dingen die je doet. Het gaat om het accepteren van je eigen verantwoordelijkheid voor je geluk en het vergroten van je zelfvertrouwen door trots op jezelf te leren zijn. Wanneer je stemming beter is, kun je beter weerstand bieden aan zelfkritiek en de vicieuze cirkel doorbreken.

Raak afgestemd op je angst
Herken de angstsignalen:

  • Spierspanning
    Je klemt je kaken op elkaar, knarst je tanden, trek je schouders op, je krijgt pijn in de nek, je fronst of je bibbert.
  • Abnormale ademhaling
    Je ademhaling zit hoog, is snel, is oppervlakkig of onregelmatig, je wordt duizelig of flauw.
  • Stemmingswisselingen
    Je kunt je moeilijk concentreren, raakt snel in de war, je ziet onscherp of krijgt een tunnelvisie.
  • Effect op maag en darmen
    Je maag komt in opstand, je wordt misselijk of je hebt sterke drang om steeds naar de wc te moeten.
  • Veranderende hartslag
    Bonst je hart soms, slaat je hart sneller, onregelmatiger of slaat hij een slag over?
  • Temperatuursverandering
    Je krijgt het warm, rood hoofd, vochtige handpalmen, koude rillingen.

Doe het volgende:

Blijf rustig
Deze symptomen wijzen er allemaal op dat je fysieke vecht- of vluchtreactie is geactiveerd. De volgende keer dat je die angst voelt opkomen, moet je proberen om rustig te gaan zitten en je ogen te sluiten. Probeer je ademhaling te vertragen. Adem in en uit via je neus. Ga een rustige wandeling maken.

Schrijf op
Let op thema’s en signaleer vermijdingstactieken of veiligheidsgedrag. Wanneer je met gevaar wordt geconfronteerd, is het logisch dat je dat uit de weg gaat. Schrijf op hoe je op angst of gevaar reageert. Met dag, tijdstip, situatie, je emoties, je lichamelijke gewaarwordingen, je angstige voorspellingen en je daden.

Zet vraagtekens
Als je eenmaal een duidelijk beeld hebt van je angstige voorspellingen in allerlei situaties, wordt het tijd dat je leert hoe je vraagtekens zet bij hun juistheid in plaats van automatisch te reageren. Vraag jezelf af of je andere mogelijkheden over het hoofd ziet. Wat zou een vriend of vriendin over je zeggen?

Zoek alternatieve reacties
Ga op zoek naar alternatieve scenario’s, want kan er in het meest nadelige geval gebeuren en wat in het meest gunstige geval?

Tot slot
Soms kun je dit soort zaken niet alleen oplossen. Dat vraagt namelijk veel eigen discipline en kracht. Zoek dan een goede coach die je helpt om de voorgaande stappen te zetten. Je kunt ook contact opnemen met Mary Span via het contactformulier.

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 2014
Evolutiegids en trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Lift Your Life & Your World & Share it!

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?