ZELFRIJDENDE STAD | mobiliteit in de toekomst | zakelijke evolutie

auto-noom

Zelfrijdende, elektrische deelauto-nomie

In Breda start eind 2020 een praktijkproef met de zelfrijdende, elektrische deelauto. Singapore wil tegen 2030 autobezit overbodig maken. Sommige Europese steden overwegen nu al om privé-auto’s uit hun centra te verbannen. Wat betekent de zelfrijdende deelauto voor de aanblik van de stad en hun bewoners?

De zelfrijdende elektrische auto is bezig met een opmars. Uber en nuTonomy werken hard aan de introductie van zelfrijdende taxi’s in respectievelijk Singapore en Pittsburgh. Tussendoor maakte ook Ford grote plannen bekend, evenals de pioniers van het Deense Spiri. Het zijn auto’s die, dankzij kunstmatige intelligentie, zonder mens achter het stuur kunnen rijden. Achter het stuur zit nog wel een mens, om in geval van nood te kunnen ingrijpen. Waarom dan ook niet meteen deelauto’s met artificiële intelligentie in de stad laten rijden?

Investeringen
Om dat te realiseren doet Singapore toekomstbestendige investeringen in onderzoek en infrastructuur om het transportbeleid van de stad te herschrijven. De stad werkt samen met tien bedrijven om zelfrijdende auto’s op het eiland te laten rijden. Met de investeringen wil Singapore in de eerste plaats zoveel mogelijk technische data verzamelen over autonoom rijden. Ook Uber en Ford maken hun plannen bekend. In Nederland zijn initiatieven als Greenwheels en Car2Go en de onlineplatforms als Snappcar en WeGo geïnteresseerd in deze nieuwe ontwikkelingen.  Amsterdam gaat de komende drie jaar alvast experimenteren met elektrische auto’s.

zelfrijdende deelautonomie

Uitwijkmanoeuvres
Als steden niet snel in actie komen worden ze straks geregeerd door zelfrijdende elektrische auto’s. De autonome voertuigen zullen weliswaar langzaam rijden, maar het geduld van de bestuurders van andere auto’s zal op de proef worden gesteld. De laatsten zullen uitwijkmanoeuvres moeten maken om die zelfrijdende vehikels te kunnen vermijden. Met verkeersagressie als gevolg.

Er zijn twee mogelijkheden. Of we kijken toe hoe het vastloopt of we investeren in een nieuwe infrastructuur van de stad. Met hoge kosten van dien.

Vertekend toekomstbeeld
De meeste mensen hoeven zo’n zelfrijdende auto niet meer te kopen of te leasen. Nee, je betaalt gewoon per keer voor een zelfrijdende deelauto, taxi of bus. Google’s zusterbedrijf Waymo beschikt al over zeshonderd zelfrijdende busjes in 25 teststeden. Topbaas Tekedra Mawakana van Waymo vindt de hype rondom zelfrijdende auto’s wat overdreven. Mensen zouden een vertekend beeld over de toekomst van zelfrijdende voertuigen hebben gekregen. Want natuurlijk kunnen mensen volgens hem zelf gewoon hun eigen auto blijven rijden. Daarnaast zijn we nog niet op een punt dat zelfrijdende auto’s volledig autonoom de weg op mogen, simpelweg omdat de wetgeving nog niet is aangepast.

Ongekende mogelijkheden
Eén ding staat buiten kijf. De evolutie van de auto gaat door. De software van de auto heeft ongekende mogelijkheden, want die leert bij elke gereden kilometer bij, herkent andere auto’s, krijgt steeds meer controle en herkent objecten steeds beter.

Wandelvriendelijk
Het is bijna onmogelijk om de stad van de toekomst voor te stellen met zelfrijdende elektrische auto’s. Als het deelauto’s, bussen en taxi’s worden, dan verdwijnen sowieso de parkeergarages en -parken in de steden en daarmee ook de geparkeerde niet-automatische auto’s uit onze straten. Je kunt bovendien met een zelfrijdende auto sneller van A naar B. De vrijgekomen ruimte kan leiden tot een schonere, stillere en wandelvriendelijke plek op aarde. 

Werk zat of toch niet?
Maar dat vraagt wel om meer camera’s, sensoren, smallere stedelijke infrastructuur en minder elektrische oplaadpunten. Wellicht kunnen er dan meerdere woningen bijgebouwd worden in de stad. Stedebouwkundigen en groenwerkers hebben in de toekomst in ieder geval werk zat. De vraag naar parkeerruimte zal weliswaar afnemen, de inkomstenbron van de gemeentelijke parkings droogt echter op. Dat laatste geldt ook voor de professionele chauffeurs, autoverkopers, verzekeringsagenten en ander transportpersoneel.

Op tijd plannen
Feit is dat deze ontwikkelingen niet zullen stoppen. De zelfrijdende (deel)auto komt eraan of we willen of niet. De sprong voorwaarts van mobiliteit kan uitmonden in chaos als we niet op tijd anticiperen op die nieuwe evoluties. Om een en ander soepel te laten verlopen moeten steden het voortouw nemen en de controle grijpen over de technologie. Want zonder planning en investeringen zal het jaren duren voor het chauffeurloze tijdperk aantreedt. We moeten nadenken over de impact en de gevolgen van deze ontwikkelingen en beleid vastleggen. Gemeentelijk beleid moet er namelijk voor zorgen dat transportvoorzieningen voor iedereen toegankelijk blijven. Mijn vraag is: hebben ze die kennis wel in huis?

Join the [w]evolution
AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 191219
Trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.
inclusieve steden waarin iedereen telt

We moeten de participatieve en inclusieve democratie weer op de rails krijgen

Het Engelse blad Monocle heeft Zürich wederom uitgeroepen tot de meest inclusieve stad. Is het volk in de stad wel aan de macht?

Drijvende piramides van Pierpaolo Mazzarini

Seasteading, zijn drijvende steden de toekomst?

Over de hele wereld is hij bekend als de drijvende citybouwer: architect Koen Olthuis van Waterstudio.NL wijst naar het water als woonoord. Varen en heel eco.

COPYRIGHT | PRIVACY |CREATED BY MARY SPAN | ARCHIEF

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?