AFVALLEN | lichter leven en reizen | vitale evolutie

Afvallen? Emoties bedwingen?
Je kunt ook besluiten lichter te reizen…

Wil je afvallen? Een eetverslaving of drankprobleem uit de wereld krijgen? Meestal zet je je wil in om dit soort problemen op te lossen. Totdat je hongerig of dorstig wordt. Je kunt ook besluiten lichter te gaan reizen op weg naar inzicht, beter voelen, helder denken en voortvarend doen.

Meestal zeggen we dat we willen afvallen of dat we van een probleem af willen. Of het blijft daarbij of we gaan echt aan de slag om het probleem te tackelen. Ja, tackelen. We gaan het even doen. Met heel veel wilskracht of motivatie. Totdat je het niet meer vol weet te houden.

Maar het leven is er een van polariteiten, plus of min en chemisch. Als we ons lichaam niet voorzien van de juiste ingrediënten en onze geesteshouding niet positief is, zouden onze plannen wel eens kunnen mislukken.

Verander je mindset
Het eerste wat je te doen hebt bij lichter reizen is je geesteshouding te veranderen. Iedereen maakt wel pijn en zorgen mee in het leven. Dat is een feit. Maar het is zelfvernietigend om te zwelgen in je zelfmedelijden omdat je te maken hebt met leed of tegenslag. Een slachtoffermentaliteit is niet aantrekkelijk. Je stoot mensen af. Sta jezelf niet toe te geloven dat jij het zwaarder hebt dan de meeste andere mensen. Besluit daarom: ‘Vanaf nu ga ik afvallen en een lichter leven leiden’ en ‘Vanaf nu ben ik dankbaar voor wat ik heb’. Want dankbaarheid leidt tot positieve gevoelens. Bovendien verbetert het je sociale leven.

Leef positief
Maak dus een bewuste keuze om na te denken over hoe je je reis in het leven lichter kunt maken. Neem de volledige verantwoordelijkheid voor de manier waarop jij verkiest te leven, te eten, te bewegen of te werken. Ga in jezelf na wat voor jou een positief leven is. Hoe ziet dat leven er dan uit? Zie het voor je. Zelfs voor de kleinste gewoonte, bijvoorbeeld het besluit dat je voortaan elke avond gaat flossen of niet meer gaat snoepen voor het slapengaan, is een visie en een zekere toewijding nodig.

Daag jezelf uit
Daag jezelf uit om gezondere gewoonten te ontwikkelen. Daarvoor moet je bereid zijn om nieuwe dingen uit te proberen. Let op de emoties die je besluit beïnvloeden. Kun je het verleden niet afsluiten? Ben je bang dat het erger wordt? Word je nerveus? Kost het je moeite? Laat je emoties niet je visie of besluit bepalen. Soms moet je gewoon bereid zijn tot veranderen, zelfs als je er geen zin in hebt.

Doel kiezen
Kies één doel voor de komende 30 dagen en neem elke dag of week een kleine, behapbare stap. Een stap die voor jou niet te eenvoudig maar ook niet te moeilijk is. Houd dat vervolgens vol. Kies wel een realistisch tijdpad en anticipeer op hindernissen die je eventueel kunt tegenkomen. Besluit hoe je hierop zult reageren. Dan ben je in ieder geval voorbereid voor eventuele tegenslagen. Zorg dat je verantwoording aflegt, door bijvoorbeeld elke dag in je werkdagboek je voortgang te noteren.

livelighter

Als je doel is om gezonder te worden, gedraag je dan als een gezond iemand. Vorm je een duidelijk beeld van de persoon die je nú wilt zijn. Ga niet zitten wachten: gedraag je vanaf nu als een gezond mens. En als je gewicht wilt verliezen, maak je leven dan lichter: eet lichter, beweeg slimmer, mediteer om te ontstressen, enzovoorts.

Geef controle op
Let op de manier waarop je met verandering omgaat. Wees je bewust van de waarschuwingstekens die aangeven dat je belangrijke veranderingen vermijdt die je leven lichter zouden kunnen maken. Houd je niet bezig met zaken die je niet in de hand hebt. Geef de controle uit handen. We houden soms vast aan onjuiste overtuigingen dat als we maar hard genoeg werken, alles uitpakt zoals we willen. Dat leidt alleen maar tot onrust. Besluit daarom om je energie anders te gaan gebruiken. Dat maakt je sowieso al lichter. Wanneer je leven lichter wordt, haal je het beste uit jezelf, heb je de moed om te doen wat juist is en voel je je op je gemak met wie je bent en wat je allemaal kunt bereiken.

Andere ingrediënten
Om te werken aan een lichter leven, is het verstandig te weten wat gezond is. Enkele tips:

  • Richt je eerst op gemakkelijke stappen.
  • Volg geen dieet met weinig calorieën.
  • Richt je aandacht op pre- en probiotisch voedsel.
  • Eet gevarieerd (mediterraan) met veel (biologische) groenten, fruit en zuivel.
  • Verminder je alcoholgebruik tot één glas per dag.
  • Beweeg meer (maak dagelijks een wandeling van min. 30 minuten).
  • Zorg voor een goede nachtrust.
  • Sla acht op tekenen van bezorgdheid, piekeren en depressie.
  • Mediteer, doe aan mindfulness, tai chi of zen. Elke dag.
  • Schrijf vijf specifieke dingen op die je gelukkig maken. Doe er dagelijks heel bewust één van.
  • En tenslotte: voer je geest op. Begin een studie of schrijf jouw boek. Leren veronderstelt evolutie. Wanneer je jezelf een doel stelt, zal de energie rondom je wens hem ondersteunen.

Jouw geest is hier om te evolueren. Jouw lichaam, brein en genen zijn hier met hetzelfde oogmerk.

Join the [w]evolution

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 160309
Trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

ALS JE GEEN GROTE DINGEN KUNT DOEN, DOE DAN OP EEN GEWELDIGE MANIER KLEINE DINGEN
| NAPOLEON HILL, AUTEUR VOOR ZELFHULP

mosley

Vastendieet

Met de BBC-documentaire ‘Eat, Fast & Live Longer’ heeft Michael Mosley al onderzocht of je je gezondheid kunt vergroten en gewicht kunt verliezen door te vasten met een 5/2 vastendieet.

ronalddecaluwe5

Aandachttrainen met Ronald de Caluwé

“Wij hebben onszelf afgeleerd om de gebeurtenis te doorleven en te doorvoelen. En dat vormt nu een groot probleem in de huidige maatschappij.”

COPYRIGHT | PRIVACY |CREATED BY MARY SPAN | ARCHIEF

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?