EVOLUTIETIPS | Innerlijke rust en ontspanning

5 Tips: Vind of handhaaf je innerlijke rust

Harmonie, succes en plezier in je leven beginnen met innerlijke rust. Helaas is de werkelijkheid anders. Je bent druk, bezig met van alles en nog wat: je carrière uitbouwen, concurrentie het hoofd bieden of eindeloze afleidingen de baas worden. Je zit vol stress. Je hebt steeds meer behoefte aan rust, vooral innerlijke rust. Je weet niet hoe je dat het beste kunt bereiken. De belangrijkste eerste stap is je wens naar innerlijke vrede. Dat vraagt om jouw bereidheid om de weg naar binnen te gaan.

Je dient je lichaam in goede conditie te houden door middel van beweging en gezonde voeding, een evenwichtig dieet (met veel vitaminen en mineralen), rust en ontspanning. Een werkdag kun je het beste beginnen met wat lichaamsbeweging en meditatieoefeningen om je middelpunt en je innerlijke rust te vinden. Een half uur à drie kwartier is voldoende.

  1. Ontdek waar je het beste tot rust kunt komen
    Als ik drukke mensen een hint geef om te gaan mediteren, krijg ik vaak te maken met afweer. ‘Dat zie ik mezelf niet doen’, zeggen ze dan. Als ik doorvraag hoor ik vaak: daar heb ik geen tijd voor (én geen zin!). Jammer, dat het daar bij blijft, want het probleem van onrust of stress blijft dan bestaan. Daarom vraag ik altijd waar ze die innerlijke rust wél kunnen vinden. De een vindt dat door met de hond te gaan wandelen, de ander door in het gras te gaan liggen of aan het water te gaan zitten. Sommigen vermijden het televisie kijken om de negativiteit te kunnen vermijden en anderen maken een altaar om een plek te hebben waar ze tot meditatie kunnen komen. Het is al een goed teken als je weet wáár je de rust kunt vinden.
  2. Een goede ruimte of plek vinden
    Op een gegeven moment vind je een plek of ruimte waar je je écht lekker of thuis voelt en waar je snel tot rust kunt komen. Het is van groot belang dat je in een schone ruimte of op een mooie plek zit. In een huis met betonnen vloeren is het heel moeilijk om te aarden vanwege de wapening die in de beton zit. Dat kan ook gelden voor kunststofvloeren. Bovendien moet de ruimte vrij zijn van lage energieën. Het allerbeste kun je mediteren in een zonnige kamer waar geregeld frisse lucht binnenkomt of aan het water. Je kunt de kamer zuiveren door hem uit te roken met vlotgras en ceder of met salie en ceder (verkrijgbaar in spirituele winkels). Je begint bij het meest oostelijke deel van het huis of de kamer en je gaat vervolgens de kamer rond met de zon mee (of met de wijzers van de klok). Zorg dat er een deur openstaat als je met het uitroken begint.

    Als je liever buiten mediteert, dien je goed bij jezelf te voelen of het een energetische plek is of niet. Als je je blij voelt is het prima. Bij twijfel of onrust is het (voor jou) geen goede plek. Aan het water is het vaak goed toeven. Bij het kijken naar stromend water kunnen sommigen heel snel in meditatie komen. Ik heb daar zelf goede ervaringen mee.
    man-mediteert-op-een-stoel
  3. Lokaliseer de plek in je lichaam waar je adem zit
    Ga in een stoel zitten, recht je rug en je hoofd enigszins gebogen. Of ga op de grond zitten met de benen gekruist. Je kunt ook op je knieën gaan zitten. Gebruik daarbij een meditatiekussen of meditatiebankje.
    Ga in gedachten naar binnen en ga na in welke zone in het lichaam je adem zit. Zit de adem hoog in je borstkast of adem je door je buik? Is dat laatste het geval, dan zit je goed. Zit je adem hoog, ontspan je dan en ga met je aandacht naar de kern van de aarde en blijf daar, net zolang tot je voelt dat je rustig wordt. Voel die stilte en de kalmte in jezelf. Blijf er met je aandacht bij. Het moeilijke hierbij is om, elke keer dat je wegdwaalt en aan iets anders denkt, terug te gaan naar die stilte in jezelf.
    meditatiehouding
  4. Laat alle gedachten aan je voorbij gaan
    Als je heel erg onrustig bent is het enorm lastig om tot rust te komen. Je maalt als ’t ware. De onrust moet er dan even uit. Beweeg, dans of doe lichamelijke oefeningen: dat ontspant. Ga daarna in meditatiehouding met je aandacht naar de kern van de aarde en blijf daar. Komt er een gedachte in je op, laat de gedachte dan gewoon gaan en ga terug naar de kern van de aarde. Merk ook op dat je hoofd naar achteren gaat op het moment dat je denkt. Het helpt om je hoofd weer iets naar beneden te kantelen, zodat je als ’t ware met dichte ogen naar de kern van de aarde kunt blijven kijken. Je zult merken dat je voeten en de onderkant van je lichaam energetisch worden verbonden met de aarde. Met die verbinding voel je je dan steeds rustiger en stiller worden. Het is de bedoeling dat je met je aandacht bij die stilte blijft. Sommige mensen houden dat tien minuten vol, anderen soms een uur of uren. Heb je weinig tijd of gelegenheid om te mediteren, wen jezelf eraan om ’s morgens tien minuten en ’s avonds voor het naar bed gaan ook weer tien minuten te mediteren. Je zult merken dat je beter gaat slapen.

    bad
  5. De zorg voor jezelf
    Als je merkt dat het enorm lastig is om te aarden, dan kan het zijn dat er nog veel negatieve energie in en om je heen hangt. Je kunt je aura zuiveren door 20 minuten in een warm bad te gaan zitten met daarin ca. 450 gram zeezout en eventueel zuiveringszout. Je kunt je hier heel zwak van gaan voelen, omdat het enorm veel energie aan je lichaam onttrekt, dus zorg wel dat je na afloop rust neemt zodat je op krachten kunt komen. In de zon liggen is ook heel goed om je weer op te laden. Volg je intuïtie. Een douche is ook een goed alternatief. Stel je tijdens het douchen voor dat alle negativiteit naar beneden stroomt, de aarde in. Ga ook na het douchen even op bed liggen om dat heerlijke gevoel vast te kunnen houden.

Je kunt jezelf niet veranderen door aan verandering te denken. Je kunt niet dezelfde hersenen die je stressvol maakten gebruiken om eruit te komen en je leven te veranderen. Treed buiten je vaste kaders om een wijder perspectief te krijgen. Voor sommige mensen kan het zo eenvoudig zijn als een bad of douche nemen en over dingen nadenken, of mediteren, of over hete kolen lopen… als het maar iets is wat je in een rustige toestand brengt.

collage_maryspan22

AUTEUR MARY SPAN | ©LOGE21 | 160901
Founder & evolutiegids van LOGE21. Hou ervan je te inspireren en te activeren voor
bewuste evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

lichter leven

Lichter leven?

Wil je afvallen? Een eetverslaving of drankprobleem uit de wereld krijgen? Meestal zet je je wil in om dit soort problemen op te lossen. Totdat je hongerig of dorstig wordt.

ronalddecaluwe

De deur naar geluk opent naar binnen

Bij aandachttrainer Ronald de Caluwé gaat meditatie altijd samen met zelfreflectie, gedrag en bewustwording. Op een praktische en oosterse wijze.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Sending

© LOGE21 created by Mary Span | Evolutie is ieders business | Sitemap

Evolutie is ieders business...

Log in with your credentials

Forgot your details?