VASTENDIEET | Is een vastendieet een evolutiematch? | vitale evolutie

Vastendieet als genezende kracht

Is een vastendieet een evolutiematch? In de oertijd was voedsel een schaars goed op de savanne. Dan moesten mensen soms vasten om te kunnen overleven. In die perioden kon de evolutie van de mens ineens heel snel gaan.

Wij zijn evolutionair geschapen voor een vastendieet. Met de BBC-documentaire ‘Eat, Fast & Live Longer’ heeft Michael Mosley al onderzocht of je je gezondheid kunt vergroten en gewicht kunt verliezen door te vasten met een 5/2 vastendieet. Wie zich verstandig voedt en regelmatig beweegt, voorkomt ziekten. Het stimuleert je brein om beter te functioneren en je leeft langer.

Oertijd
Ons lichaam werkt nog net zoals in de oertijd. In de oertijd hadden we toegang tot suikers in de zomer en de vroege herfst; dat was het moment dat het fruit aan de bomen hing, er knollen uit de grond konden worden geoogst en de bijen honing hadden geproduceerd. Dan kon het lichaam vet opslaan voor de lange winter.  Het lichaam is nog steeds gebouwd op vetopslag als het zoetigheid te verwerken krijgt. Het is ons overlevingsprincipe. Onze biologische evolutie heeft ervoor gezorgd dat mensen in betere tijden zoveel mogelijk zoetigheid, vet en ander calorierijk voedsel probeerden binnen te krijgen, als buffer voor tijden van voedselschaarste. Maar het probleem van de huidige tijd is dat we het hele jaar zoetigheid, zout en vet tot ons nemen. Het gevolg laat zich raden: hoge bloeddruk, zwaarlijvigheid, slechte bloedsomloop, hart- en vaatziekten, enzovoorts.

Sissi
Er wordt gezegd dat Keizerin Sissi van Oostenrijk (1837 – 1898) soms dagelijks alleen maar een sinaasappel at. Maar ze hield ook erg van taartjes en ijs. Bovendien maakte ze eindeloze ritten per paard en op latere leeftijd lange eenzame wandelingen. Haar hofdames haakten bijna allemaal af als ze haar stevige en ellenlange wandelingen in de bergen wilde maken. Het wordt gezegd dat ze leed aan anorexia, maar misschien hield ze gewoon regelmatig een vastendieet. Feit is dat ze gedurende haar leven gezond, fit en slank (en niet te mager) door het leven ging.

Langer leven
Vasten is in de geschiedenis een normaal verschijnsel. Tijdens het vasten onthoud je je voor een bepaald tijdsbestek gedeeltelijk van eten of drinken. Vasten kan niet vergeleken worden met verkeerde eetgewoonten zoals anorexia of boulimia. Een vastendieet levert dus een langer leven op. Nieuw bewijs komt van een Amerikaans onderzoek bij resusapen. Resusapen die jarenlang op dieet waren gezet, bleven gezonder dan apen zonder eetbeperkingen. De laatsten gingen veel eerder dood aan ouderdomskwalen.Wie verstandig en gezond eet en regelmatig beweegt, kan net zulke positieve effecten als Sissi en de resusapen bereiken. Beweging verbetert het denken – een voedingspatroon met veel plantaardig voedsel en weinig calorieën bereikt hetzelfde. Het zorgt voor nieuwe neuronen in het brein, een verhoogde elasticiteit van de hartspier, een verbeterde bloedsomloop, verlaging van de bloeddruk, onderdrukt schade aan de cellen, voorkomt ontstekingen en voorkomt een reeks aan ziekten zoals kanker, Diabetes Type 2 en aderverkalking. Het innemen van weinig calorieën verlengt je leven – net als lichamelijke activiteiten.

Dementiemuizen
In de BBC-documentaire van Michael Mosley is een experiment te zien met dementiemuizen die op een zogenaamd vastendieet worden gezet. Zij vasten om de dag. Het gevolg van het vasten is dat de muizen een aanzienlijk langer leven leiden zonder dementieverschijnselen, namelijk wel een half jaar tot een jaar langer. Voor een mens zou dit kunnen betekenen dat deze bijna 20 jaar langer zou kunnen leven zonder dementie. Michael Mosley bedacht daarom het 5/2-dieet, dat uitgaat van twee dagen vasten per week. Tijdens de vastendagen mag wel gegeten worden, maar de totale calorie-inname mag de 500 (vrouwen) of 600 (mannen) calorieën niet overschrijden. De overige vijf dagen mag je alles eten wat je wilt. En wat blijkt? Vasten leidt tot biochemische veranderingen, die ook bij lichamelijke oefeningen of bewegen een rol spelen. Tijdens het vasten worden de cellen van je lichaam uitgedaagd: de cellen ervaren stress. Dat verhoogt de weerstand, de vetreserves worden aangesproken, brengt de stofwisseling op gang en voorkomt waarschijnlijk ook kanker.

Verjonging
Vasten en bewegen brengen het lichaam in een soort oertoestand van verjonging. Onze voorouders moesten het hebben van de jacht op wilde dieren en het vergaren van noten, zaden, honing, knollen en bessen om calorieën binnen te krijgen. Dus waren ze steeds in beweging. Aan bewegingsrijkdom en voedselbeperking is de Homo Sapiens evolutionair aangepast. Een zittend leven duurt niet lang. Neurowetenschapper Mark Mattson van het Nationaal Instituut on Aging in Baltimore waarschuwt: ‘Overeten en een zittend leven leidt tot 147 procent meer kans op gewichtstoename, spiermassaverlies, klachten in de (onder)rug, angst en depressieve klachten, kans op kanker, diabetes, hartaandoeningen, Parkinson, trombose en spataderen.’

Fitnessen
Wie wil afvallen moet twee dingen doen: meer bewegen en minder eten, maar niet te weinig eten! Velen geloven nog steeds dat ze heel veel moeten fitnessen om de lastige pondjes kwijt te kunnen raken. Dat helpt niet, want vaak haken mensen na of halverwege een sportseizoen af omdat ze niet weten door te zetten. Gevolg: het jo-jo effect. Je neemt meer in gewicht toe dan voorheen. Wie permanent gewicht wil verliezen, moet overschakelen naar een ander eetgedrag. Het beste is om veel groente en fruit te eten, na het avondeten geen snacks meer te nemen en de calorieën te tellen. In plaats van industrieel vervaardigd voedsel te eten – dat meestal bestaat uit veel suiker en vet – kun je beter biologische of pure levensmiddelen tot je nemen.

Ondergewicht
Helaas was de keizerin van Oostenrijk geen lang leven beschoren, want Sissi werd in Genève vermoord door een Italiaanse anarchist. Ze woog bij haar leven 47 kilo – een beetje erg weinig voor haar 1.75 m lengte! Ondergewicht kan ook gezondheidsklachten veroorzaken, zoals tekort aan essentiële voedingsstoffen en lusteloosheid en moeheid veroorzaken. De oplossing voor problemen zoals overgewicht en ondergewicht is een regelmatig leven met gevarieerde voeding en dagelijkse beweging. Dat is een evolutiematch met het verleden.

Manieren om weer terug te kunnen gaan naar dat oeroude evolutieniveau is: staand werken, fietsen naar je werk, vergader tijdens wandelingen, wandel na je avondeten samen met een dorps- of stadsgenoot, laat kinderen een mile per dag rennen. Bedenk het maar: als het maar in lijn is met onze evolutie.

Join the [w]evolution

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 160929
Trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

Deel de kennis van De Evolutiegids

Om de dag vasten

27-08-19: Om de dag vasten is een effectieve en gezonde maier om af te vallen, blijkt uit Oostenrijks onderzoek gepubliceerd in het vakblad Cell Metabolism. Een caloriearm dieet kan in sommige gevallen leiden tot gezondheidsproblemen, zoals bloedarmoede en een verminderde afweer. Om de dag vasten lijkt die effecten niet te hebben. Onderzoekers vermoeden dat dit komt door de menselijke evolutie. Bron: Cell Metabolism

Vasten een dieettrend?

09-08-19: Periodiek vasten is momenteel een dieettrend. Experts zeggen dat we de deugd van matigheid verleerd hebben. De dieettrend van Michael Mosley is van het Verenigd Koninkrijk nu overgewaaid naar Nederland. Het lijkt te werken, blijkt uit studies bij muizen. Maar het schijnt niet voor iedereen goed te zijn, speciaal bij mensen met eetstoornissen en ook niet bij mensen die licht in hun hoofd worden als ze het ontbijt overslaan. Er is weinig bekend over de langetermijneffecten (dus ook over de jojo-effecten). Moeten we niet weer leren om ons te matigen bij het eten?

Dieethype Intermittent Fasting

14-03-19: Intermittent Fasting is beperkt en periodiek vasten. In de VS is het een hype en hier begint het ook te komen door het boek Valter Longo. Het is nul suiker, heel weinig eiwit en niet meer dan 700 à 800 kilocalorieën per dag. Het lijkt erop dat vasten in de evolutie verankerd ligt. De overlevingsmodus waarin het lichaam dan schiet, lijkt zelfs heilzaam te zijn. Er is opvallend veel bewijs dat vasten de gezondheid kan verbeteren. Het zou het verouderingsproces vertragen en de kans op chronische ziekten als diabetes type 2, hart- en vaatziekten en kanker verkleinen.
Legien Kromkamp

Soroptimisten steunen Syrische vluchtelingenkinderen

Soroptimist Legien Kromkamp: ‘Wij maken scholen en onderwijs voor Syrische vluchtelingenkinderen mogelijk. Steun ons met jouw gift! ‘

Betekenisevolutie

Purpose evolution

In actie komen voor een hoger doel is een mooie manier om een betere wereld te realiseren. In de wandelgangen wordt dat Purpose evolution of betekenisevolutie genoemd. Jongeren zijn steeds meer op zoek naar bedrijven met een duidelijke betekenis.

COPYRIGHT | PRIVACY |CREATED BY MARY SPAN | ARCHIEF

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?