EVOLUTIETRENDS | 2019

neuroleiderschap

NEUROLEIDERSCHAP

Van macht naar kracht

Deze transitietijd vraagt om een ander type leider en manager. Leiders die de mens centraal stellen en die weten hoe ze met mensen om moeten gaan, kunnen verbinden en mensen kunnen laten groeien. Met kennis en technieken uit de hersenwetenschappen kun je meer dan je denkt.

highperformance

COMBIWERKEN

Niet alleen co-working maar ook de combinatie van verschillende disciplines, experts of expertises worden populair. We gaan van een cultuur van ‘als het draait, blijf er dan vooral vanaf want dan is het goed’ naar een cultuur van ‘wat kunnen we door middel van high performance teams voor morgen verbeteren?’

smartproducts

SMART PRODUCTS

Circulaire producten, design, service en betalen voor gebruik

De leverancier die circulaire prestatie, product, design en service weet te combineren mag rekenen op loyale klanten. De levenscyclus van het product wordt niet meer bepaald door technische levensduur, maar vooral door de gebruiksduur.  Een deel kan worden opgevangen door upgrading van bestaande producten.

ondemand

ARBEIDSMARKT

  • In 2020 zal een groot deel van de workforce bestaan uit freelancers.
  • In 2030 zal het aantal 65-plussers verdubbeld zijn ten opzichte van het jaar 2000.
  • In 2020 zijn er wereldwijd meer dan 7 miljoen banen verdwenen en ontstaan er meer dan 2 miljoen nieuwe banen, voornamelijk in de ICT en techniek.

De flexibilisering zet door in de vorm van crowdsourcing, on-demand-economy, outtasking en online werken. Er is sprake van een groeiende polarisatie tussen laag- en hoogopgeleid. Banen zullen een kortere levensloop kennen en continu van inhoud veranderen. Kansen nemen toe door een verwachte groei aan nieuwe werkgelegenheid zoals de dronesector, data-analyse, informatiebeveiliging, AI en robotisering. Jobinterviews zullen in virtual reality worden afgenomen en data zullen de arbeidsmarkt gaan beheersen. Goed vooruitzicht? Als je mee kunt komen wel, maar bedenk ook: ambachtslieden blijven nodig.

kleinengroot

START-UPS VERSUS GROWN-UPS

Start-up bedrijven bedenken slimme oplossingen en grown-ups moeten radicaal innoveren om relevant te blijven. Start-ups zoeken klanten en grown-ups zoeken innovatie. Niets is mooier dan samen op weg te gaan en dat doen ze meer en meer. Door te experimenteren leren en evolueren ze smarter.

duurzamemode

DUURZAME MODE

Reduce, reuse, recycle

Kleding van bamboe? Ja, dan kan. Kleding van recycled polyester? Ja, ook. Kleding leasen? Ja, natuurlijk kan dat. Draag jij al je steentje bij door kleding uit te lenen of te recyclen? Lees meer…

ego-eco

VAN EGO NAAR [W]ECO

Het roer moet om of we willen of niet. We kunnen niet meer ego- en groeidenken maar moeten naar ecologisch denken en doen en wel samen met anderen: [W]ECO. Duurzaam meerwaarde creëren in ons huis, onze buurt, regio of stad. Want we stellen ons de vraag: ‘What’s in it for us’ en niet ‘What’s in it for me’. Ondernemers die alleen voor zichzelf willen werken, zullen het niet meer redden. Collaboratie, waarbij je elkaar niet in de weg zit, wordt de sleutel in eco.

zerowaste

ZERO WASTE BUSINESS

Zero waste factories & shops. Vooral de shops maken een grote evolutiesprong voorwaarts, want ze openen ook winkels in communities in heel Europa. Meer weten over de opzet van zo’n shop? 

personalbranding1

[CO]BRANDING

We hebben te maken met een overload aan (web)informatie. Het is bijna ondoenlijk om nog als bedrijf op te vallen, want alle kennis is openbaar. De trend is totale branding vanuit relevantie voor je klant en je unieke zelf plus je unieke product, stijl of dienst, want letterlijk kopiëren van een ander is uit evenals het woord ‘nieuw’. In highspeed times ben je snel achterhaald. De kunst is om er zelf iets moois van te maken, het liefst in verbinding met anderen (co-branding). Anderen daarentegen willen omwille van privacy juist niet meer in de schijnwerpers staan op het web en soms zelfs op straat (vanwege oog-, bewegings- of gezichtsherkenning). Maar als daar een korting tegenover staat, neemt de klant dat wel voor lief.

inspiration

INTIEM KAPITAAL

Intiem kapitaal geeft macht en invloed, is verhandelbare privacy. Het bewust ‘lekken’ van intiem kapitaal richting vrienden, net-niet-echte vrienden en ‘vrienden’ genereert aandacht. Zo zijn er al diverse systemen op de markt die online monitoring koppelen aan een CRM-systeem. Online dialogen worden digitaal opgeslagen en gekoppeld aan klantprofielen, producten en diensten. Ook bedrijven zullen (samen met medewerkers) moeten bepalen welke interne informatie wel publiek bekend mag worden en wat valt onder bedrijfsgeheim, concurrentiegevoelige informatie, nieuws onder embargo of commercieel gevoelige informatie over klanten.

burnout

KOPZORGEN?

1,9 Miljoen mensen hebben mentale klachten. De helft van de inwoners van Nederland hebben slaapproblemen. En als je slecht slaapt, krijg je problemen. Vrouwen kroppen hun stress op en daardoor hebben ze 40% meer kans op hartfalen en 60% op diabetes. Arianna Huffington vroeg daar al aandacht voor, ook voor stress in bedrijven. Die cultuur overwinnen wordt volgens haar de derde feministische revolutie, na stemrecht en gelijke kansen op de arbeidsmarkt.

creatief

EXACTE SPIRITUALITEIT

Steeds meer laten wetenschappers zich door spiritualiteit inspireren, bijvoorbeeld door via meditatie wetenschappelijke inzichten te verkrijgen. De kille bouwkunst wordt gecombineerd met aspecten uit de spiritualiteit en de natuur. Wetenschappers ontdekken dat spiritualiteit een wetenschappelijke basis heeft, anderen zien de ‘mind’ als het brein. Zien is geloven geworden, maar geloven is het ook gaan zien.

farmtotabel

FARM-TO-TABLE

Good living grows

De Farm-to-Table Movement is in de hele wereld in opkomst. Op dit holistische principe zijn inmiddels alle grote wereldrestaurants gebouwd. Zij creëren het landschap, de lokale ingrediënten en de seizoenen op het bord. In feite zijn ze daarmee heel duurzaam bezig. Lees meer…

zinvol

ZINGEVING & NUT

voor een betere wereld

Zingeving is een begrip uit de metafysica. Websites en bedrijven spelen erop in. Dat de marketing daarbij een grote rol speelt staat buiten kijf. Maar dat is niet de bedoeling van de zingevingstrend. Mensen willen iets zinvols en iets nuttigs doen. Voor zelfrealisatie, verbinding, participatie en erkenning. Dat klinkt nogal egogericht, maar achter dit streven zit een zucht naar iets belangrijks willen doen voor de wereld en vooral iets goeds willen nalaten.

groen

GROEN LEVEN, WONEN EN WERKEN

We zijn losgeraakt van de levende natuur. Daarom halen we de natuur weer in en om het huis. Voorbeelden? Denk aan groene stroom, balkon met groen, gras ipv tegels in de tuin, tiny house in de natuur, belevingstuinen voor kids, moestuin, daktuin of moespark, groen werken. Sommigen proberen zo zero waste mogelijk te leven, anderen besparen flink op hun energie en hebben bijvoorbeeld geen auto. Je kunt de nadruk leggen op het kopen van alleen fair fashion of zoveel mogelijk biologisch eten. De trend is om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Lees meer…

trend19

WAT IS IN?

Slapen – fengshuiwonen – positief gezondheidsdenken – clustering met gelijkgestemden – cirkels – passie vanuit eigenheid voor het geheel – circulaire economie – samen beleven – pragmatische fitness – smart assistents – digitale beveiliging – video CV – blockchain – ethische keuring – biotech – reality technology – preventiezorg – verbrokkeling in verschillen – bouwsteenburger voor koppeling en integratie –  deelmarktplaats – ambachtelijkheid – betekenisverlangen – toekomstdenken – geduld – innerlijke reflectie – pioniers en koersmotivatoren.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Lift Your Life & Your World & Share it!

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?