SWAROVSKI | Waterschool | duurzame evolutie

Swarovski zet met Waterschool in op beter waterbeheer

Swarovski zet in op waterbeheer

De opwarming van de aarde en de bijbehorende zeespiegelstijging vragen een andere visie op waterbeheer. Het familiebedrijf Swarovski zet in op beter waterbeheer. De kristalfabrikant maakte onlangs een film Waterschool, die jongeren het belang van zoet water leert.

Schoon water is van vitaal belang voor elk aspect van het menselijk leven – we kunnen niet overleven zonder water. Vuil water is gevaarlijk en dodelijk, vooral voor zuigelingen en jonge kinderen. VN Water meldde dat vanaf 2013 2,5 miljard mensen, waaronder bijna 1 miljard kinderen, zelfs geen elementaire sanitaire voorzieningen hadden. Elke 20 seconden sterft een kind als gevolg van slechte sanitaire voorzieningen, onveilig water en gebrek aan goede hygiëne – dat staat gelijk aan 1,5 miljoen doden per jaar. Dat had kunnen worden voorkomen als de kinderen toegang hadden gehad tot goede sanitaire voorzieningen, hygiëne en veilig water.

In 2000 richtte Swarovski Waterschool op, het belangrijkste investeringsprogramma voor gemeenschappen. Dat zorgt over de hele wereld voor schoon water op scholen. Gemeenschappen worden voorgelicht over het organiseren van goede sanitaire voorzieningen en hygiëne.

Op het Amerikaanse Sundance Filmfestival van 2018 presenteerde Swarovski tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het World Economic Forum de nieuwe film ‘Waterschool’ om de toeschouwers het belang van waterbeheer te laten zien. De documentaire volgt de ervaringen van verschillende jonge vrouwelijke studenten die langs zes van ‘s werelds belangrijkste rivieren leven – de Amazone, de Mississippi, de Donau, de Nijl, de Ganges en de Yangtze – en viert het werk van Swarovski’s Waterschool, een investeringsprogramma dat bijna een half miljoen jongeren via 2400 scholen wereldwijd bereikt. De film is levendig, lyrisch en vaak aangrijpend en laat zien dat met de kracht van het onderwijs en de steun van het bedrijfsleven milieukwesties kunnen worden aangepakt. Terwijl de leerlingen op scholen ontdekken hoe ze het water het beste kunnen borgen, geven ze hun verkregen inzichten door aan leeftijdsgenoten, ouders en grootouders.

Maar wat houdt het programma van Waterschool nog meer in? Zoete waterbronnen worden overal ter wereld bedreigd. Waterschool maakt kinderen bewust van hun persoonlijke waterverbruik. Tegelijkertijd maakt ze kinderen bewust dat microplastics het water kunnen vervuilen. Ze laten kinderen zien dat ze plastics zoveel mogelijk moeten vermijden. Ze laten zien dat handen wassen met water en zeep, vooral voor de maaltijd, de meest effectieve manier is om de verspreiding van ziektekiemen te verminderen. Met het Waterschool-programma wil Swarovski ervoor zorgen dat de bron van het leven voor vele generaties kan worden veiliggesteld.

Het bedrijf Swarovski, opgericht in 1895 in Oostenrijk, ontwerpt, produceert en verkoopt kristallen, echte edelstenen en producten zoals sieraden, accessoires en verlichting. Het bedrijf wordt gerund door de vijfde generatie familieleden en heeft een wereldwijd bereik met ongeveer 2.800 winkels in ongeveer 170 landen. Water is altijd al de kern geweest van het Swarovski-verhaal. Het bedrijf recycleert 70% van hun bedrijfswater. 

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 181230
Trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

deeleconomie in commons

Als we delen in de commons, wint iedereen

Een groeiende groep burgers neemt het heft in handen om wereldwijd een betere samenleving te creëren. 

Herenboeren Nederland, coöperatie van natuurinclusieve eigenaren

Natuurinclusieve herenboer worden?

Wie grip wil hebben op eigen voedsel kan bij de coöperatie van Herenboeren Nederland terecht.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?