STAAL | De missie om staal groen te maken | duurzame evolutie

Staalindustrie | Evolutiegids

15 juli 2022 | Mary Span | Evolutiegids

De missie om staal groen te maken

De staalprijzen staan onder druk. Nieuwe Europese regelgeving om de koolstofuitstoot te verminderen leidt tot hogere kosten bij het importeren van ijzer, staal en aluminium. De effecten van de Russische invasie in Oekraïne worden dus steeds voelbaarder. De FNV wil dat er een keuze wordt gemaakt die zowel goed is voor het klimaat en de omgeving als voor de werkgelegenheid.

Natuurlijk kunnen we een fiets van bamboe bouwen, wolkenkrabbers met houten frames maken, we kunnen zelfs auto’s van hout maken, maar het is onwaarschijnlijk dat we daartoe overgaan. Staal blijft alomtegenwoordig en we willen niet zonder. Dat is tegelijkertijd een probleem én een kans.

Staal is niet alleen hard en sterk, het is gewoon onmisbaar. IJzererts is er ruim voldoende. Het maakt vijf procent van de aarde uit. De staalproductie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld en deze is afhankelijk van enorme hoogovens die het metaal produceren door ijzererts te smelten met warmte die wordt gegenereerd door het verbranden van steenkool. Onnodig te zeggen dat er sprake is van een gigantische CO2-uitstoot.

Het goede nieuws: groen staal is mogelijk.

Een veelbelovende ontwikkeling is om staal te produceren op basis van waterstof. Een initiatief op dat gebied is de ‘Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology’, waarbij duurzaam geproduceerde waterstof wordt gebruikt voor de productie van staal. In een constante zoektocht naar nieuwe manieren om de impact op het klimaat te verminderen, vinden Mercedes Benz en de Volvo Group nieuwe wegen om te transformeren. De bedrijven willen de weg vrijmaken voor een duurzamer transportsysteem en infrastructuur. Ze hebben beiden plannen aangekondigd om duurzaam geproduceerd staal in toekomstige voertuigen te gebruiken. Ze staan niet alleen in die visie van een koolstofneutrale toeleveringsketen voor autostaal in de nabije toekomst. Scania, een Zweedse vrachtwagenfabrikant,  investeert  in H2 Steel, een waterstofstart-up, om de toegang tot groen staal een boost te geven. Ondertussen is er sprake van een verschuiving van kolengestookte naar elektrische vlamboogovens, die nieuw staal kunnen produceren uit gerecycled schroot. Waterstof en recycling zullen dus een centrale rol spelen bij het terugdringen van emissies bij de staalproductie.

De industrie staat op het punt om een ommezwaai
te maken van steenkool naar groene waterstof.

De bottleneck is dat er momenteel nog te weinig groene waterstof wordt gemaakt en dat het nog 20 tot 30 procent duurder is dan gewoon staal. Groene waterstof is nodig om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag van consumenten naar milieuvriendelijke auto’s. Een gemiddeld voertuig vereist ongeveer 2.000 pond staal, waardoor de autosector een belangrijke staalverbruiker is. Gezien zijn rol in de wereldwijde koolstofemissies, zal het koolstofvrij maken van de staalindustrie een integraal onderdeel zijn om de opwarming van de aarde tegen 2050 te beperken tot 1,5 graad Celsius.

Groen staal en op grote schaal hergebruiken.
Technisch gezien is het dus mogelijk.

De vergroening van staal zal niet van de ene op de andere dag gebeuren: er moet eerst ontzettend veel oude fabrieken worden omgebouwd. Maar een recent rapport van de invloedrijke Bloomberg New Energy Foundation (BNEF) suggereert dat er een seismische verschuiving zou kunnen plaatsvinden.

Inspanningen om de staalproductie koolstofarm te maken, staan ​​centraal in landen als China, Japan, Korea en de Europese Unie. Tegen 2050 zou groene waterstof de goedkoopste productiemethode voor staal kunnen zijn. Maar daarvoor zal het denken rondom staal moeten veranderen. We zullen ook moeten nadenken over het produceren van wapentuig en over de transformatie van de zware industrie als geheel. De FNV heeft in ieder geval al een duit in het zakje gedaan door een plan te presenteren voor een duurzaam Tata Steel. Daarmee wil de vakbond de toekomst van de Nederlandse staalindustrie veilig stellen.

We zijn op weg naar een groene ijzertijd, waarin het materiaal niet meer het gezicht is van een vervuilende industrie. Maar voordat het zover is, heeft de industrie nog veel werk te verzetten.

Join the [w]evolution

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 220715
Trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

Artikel delen

Linkedin Evolutiegids    Twitter Evolutiegids     Facebook Evolutiegids     

Rewilding | Evolutiegids

Is er sprake van bosherstel
en rewilding?

Het bosverlies blijft hardnekkig hoog. Toch duikt de groene bodembedekking overal in de wereld op.

Fietsevolutie | Evolutiegids

De fiets(evolutie)
krijgt de ruimte

We willen schoner, duurzamer, veiliger, slimmer en betaalbaar kunnen reizen. Vooral in de stad.

COPYRIGHT | PRIVACY |CREATED BY MARY SPAN | ARCHIEF

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?