SENSORY ROOM | therapie voor leerlingen met special needs

Snoezelruimte: betere focus voor leerlingen met speciale behoeften

Stel je een veilige omgeving voor waarin leerlingen met special needs kunnen kalmeren en waarna ze weer tot de orde van de dag kunnen overgaan: namelijk een betere focus op leren en interactie met anderen.

Het sensorische klaslokaal is een therapeutische ruimte met onderdelen die leerlingen met special needs helpt om te kalmeren. Daarna kunnen ze zich beter focussen op de leerstof en interactie met andere kinderen. De Hanover Elementary School in Connecticut in de Verenigde Staten geeft deze service aan kinderen met speciale behoeften. Eerder moesten deze kinderen naar een speciale school waar ze deze speciale begeleiding kregen. Nu zijn de speciale begeleiding en het onderwijs in één school geïntegreerd.

Kinderen met autisme hebben het niet altijd makkelijk in de onvoorspelbare schoolomgeving. Ze moeten op hun tenen lopen om aan de complexe en onzichtbare verwachtingen van het schoolleven te kunnen voldoen. Uiteraard stopt hun autisme niet om drie uur, ook thuis hebben ze problemen. Kinderen die normaal of hoogbegaafd zijn en een vorm van autisme hebben, merken gaandeweg dat ze anders zijn dan andere kinderen. Ze willen graag net zo zijn, maar daarin slagen ze niet. Dit is een behoorlijke aanslag op hun zelfbeeld en een bron van frustratie voor ze. Kinderen met autisme leggen meestal heel moeilijk contact en relaties met zo’n kind zijn vaak niet wederkerig. Je kunt wel inzetten op de relatie, maar verwacht daar niet te veel van. Benadruk vooral dat het kind oké is.

“We zien positieve veranderingen door het gebruik van het sensorische klaslokaal”, zegt Patricia Sullivan-Kowalski van de Meriden Public Schools waarvan de Hanover Basisschool deel uitmaakt. “We zien ook een vermindering van negatief gedrag en de leerlingen zijn meer gemotiveerd. Ze willen zelf gebruikmaken van deze sensorische ruimte.”

Het opzetten van deze speciale dienst in de basisschool is kosteneffectief, omdat de kinderen nu niet meer buiten de school van deze therapie gebruik hoeven te maken. Het sensorische klaslokaal van Hanover is in eerste instantie opgezet voor kinderen met autisme. Nu is het lokaal ook bedoeld voor kinderen met taalproblemen, emotionele problemen en elke leerling die deze rustgevende begeleiding nodig heeft. Het sensorische klaslokaal kan voor velerlei doeleinden ingezet worden. De leerlingen kunnen de ruimte onder begeleiding van speciale therapeuten een half uur per dag gebruiken.

Voor meer informatie over de Sensory Room kun je terecht bij Edutopia.

Auteur Mary Span | ©LOGE21 | 170706

Edutopia

School van de toekomst

Online community voor het onderwijs van morgen.

kenrobinson1

Ken Robinson vecht voor hart in het onderwijs

Sir Ken Robinson roept op tot een ander denkkader in het onderwijs.

peterhobbelen1

Peter Hobbelen over inclusief ondernemen

Sociaal ondernemen zou volgens Peter Hobbelen van De Meewerkers de normaalste zaak van de wereld moeten zijn, zonder of met minder subsidie.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Sending

Onze evolutiegids is vernieuwd en uitgebreid. Share it!

Log in with your credentials

Forgot your details?