PURPOSE@WORK | bedrijven met betekenis | zinvolle evolutie

purpose at work

Purpose@work, bedrijven met betekenis

Beter zorgen voor mens, dier en aarde. Steeds meer mensen willen bij een betekenisvol bedrijf werken. Harvard Business Review tekende vorig jaar op dat Amerikaanse werknemers bereid zijn 23 procent van hun inkomen in te leveren om altijd betekenisvol werk te kunnen doen. En Shell is niet langer een van de favoriete werkgevers onder technische studenten. Ongeveer 40% van de purpose-gedreven B2B’s gaf aan dat hun nettowinst in de afgelopen drie jaar met meer dan 10% (per jaar) was gegroeid. Dit percentage is tweemaal zo groot vergeleken met dat van transactiegerichte B2B’s. Welke pioniers gaan eigenlijk al zinvol te werk?

litterati-app
PURPOSE @WORK

Litterati
voor een afvalvrije wereld

Drinkbekers, verpakkingen, tasjes en ander afval dat rondzwerft is een hardnekkig en groeiend probleem. Zowel voor de plek waar het wordt achtergelaten als voor de oceanen waar veel van het spul uiteindelijk in belandt. Toen het uit frustratie posten van beelden van zwerfaval op Instagram steeds meer navolging kreeg, besloot de Amerikaan Jeff Kirschner een stap verder te gaan. Via zijn online project Litterati zijn de afgelopen jaren zo’n drie miljoen stukken zwerfafval niet alleen opgeruimd, maar ook vastgelegd met gebruik van de Litterati-app. Om zo inzichtelijk te maken om welk afval het precies gaat en waar het zich bevindt om zo ‘afvalkaarten’ te creëren. Nederland blijkt koploper in het gebruik van de app.
susannebaars
PURPOSE @WORK

SocialGenomics verbindt
patiënten met behandelopties

Susanne Baars – biomedicus, filosoof/ethicus,  president van de Global Human Foundation én founder en CEO van SocialGenomics, is volledig toegewijd aan haar queeste de gezondheidszorg ingrijpend te veranderen. Zij bouwt aan een gedistribueerd global platform waarop iedereen medische en genetische informatie kan delen, zodat patiënten gekoppeld worden aan de beste behandeling, clinical trials en de meest vooraanstaande experts. “We kunnen voorkomen dat je als patiënt met een hersentumor in het ene ziekenhuis overlijdt, terwijl je het in het andere wél redt.” Want wat op lokaal niveau zeldzaam is, kan elders op de wereld al bekend zijn. Die verbinding legt het bedrijf op basis van een patiëntprofiel, dat bestaat uit medische en genetische informatie die patiënten zelf aanleveren.
plasticbank2
PURPOSE @WORK

Plastic Bank,
strijdbare eco-bankier

Plastic Bank in Canada, werkzaam in Haïti, Indonesië en Filippijnen, heeft een dubbele missie om het milieu te beschermen en ‘banklozen’ in de armste regio’s van de wereld een inkomen te geven door plastic afval in valuta om te zetten. Dit maakt recycling van ecosystemen over de hele wereld mogelijk en stopt de stroom van plastic in oceanen. Plastic Bank was te zien in de bekroonde documentaire A Plastic Ocean. Ze ontvingen de prestigieuze Sustainia Community Award op COP21, de Beacon For Change Award op COP23, de RCBC Innovation Award, en onlangs ontving hun nieuwe Blockchain Exchange & Incentives-platform een IBM Beacon Award. Ondernemer David Katz, oprichter van de Plastic Bank, heeft Rotterdam in het vizier als mogelijke locatie van het Europese hoofdkantoor van Plastic Bank.
toogoodtogo
PURPOSE @WORK

Too Good to Go
tegen voedselverspilling

De beweging Too Good to Go is tegen voedselverspilling. In de app van dit Deense bedrijf, dat ongeveer een jaar actief is in Nederland, kunnen consumenten bekijken op welke locaties deelnemende bedrijven voedsel voor ze klaar hebben liggen tegen sluitingstijd. Van restaurants tot Jumbo Supermarkten. Vervolgens bestellen en betalen klanten direct in de app. In ons land staat de teller op rond de 250.000 geregistreerde gebruikers en ruim duizend partners.
moyeecoffee
PURPOSE @WORK

Moyee Coffee
zoekt balans in fairchain

In Amsterdam zagen ze dat de koffieproductieketen niet deugde. Boeren krijgen weliswaar een faire prijs , maar de winst op koffie zit in het branden en dat gebeurt in Europa. Moyee Coffee begon de eerste fairchain koffie, als overtreffende trap van fairtrade, waarbij ze de koffie branden in Kenia, zodat de winst erop in het land blijft. Het doel is om een 50/50 balans tussen koffieproducenten en koffiedrinkers te creëren. Best wel een hardcore ambitie, maar ze zijn al goed op weg. Naast de 20% FairChain premie voor de koffieboeren laten ze 300% meer geld achter in het koffieproducerende land! En dat terwijl jij niet meer betaalt voor de koffie!

PURPOSE @WORK

Cradles to Crayons
maakt verschil voor kinderen

Gezinnen die moeite hebben om huur en boodschappen te betalen, kunnen zich vaak niets anders veroorloven. Basisartikelen voor hun kinderen – een extra outfit voor school, een rugzak, schoenen, pyjama’s, een jas voor koud weer – zijn gewoon niet mogelijk. Met een geschenk van $ 33 kan Cradles to Crayons het leven van een kind beïnvloeden.
Betekenisevolutie

Kleur je leven met een evolutiedoel

Jongeren zijn steeds meer op zoek naar bedrijven met een duidelijke betekenis. Maar ook klanten willen liever kopen bij een purpose-geleid bedrijf. En dat is niet vreemd.

makeyourmark13

Maak zinvol verschil

Levenskunstenaars zijn goed in twee dingen: het mooie en waardevolle van het leven zien en humor gebruiken om het lijden te verzachten. Wat kun jij doen?

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?