LEIDERSCHAP | profileer jezelf als leider | persoonlijke evolutie

personal branding bij de Evolutiegids

Profileer jezelf als leider

In het digitale tijdperk is het noodzakelijk om jezelf via branding goed te profileren. Handig voor business, netwerken of sollicitaties. Word je dan gezien zoals je werkelijk bent of niet? Tijdens een workshop ‘Profileer jezelf als leider’ vroeg ik een aantal deelnemers wat zij van de workshop over personal branding hadden opgestoken. Sommige antwoorden zijn gebaseerd op gezond verstand, de meer innovatieve ideeën wil ik graag met je delen.

Als je iets wilt bereiken, is in de eerste plaats de kwaliteit van je persoonlijke of zakelijke leiderschap doorslaggevend voor je succes. Dat spreekt vanzelf. Maar kwaliteit is niet voldoende. In de 21e eeuw moet je een netwerkmentaliteit hebben, mede door toedoen van internet. Je moet meer doen om in de massa op te vallen. Personal branding is daarom erg belangrijk geworden. Personal branding is gericht op het ontdekken van jouw authentieke ik en het vervolgens versterken en zichtbaar maken van waar jij voor staat en wat jij voor anderen kunt doen of betekenen. Bij personal branding ben je dus een authentieke leider die vanuit passie richting geeft aan een zelfgekozen doel, waarbij je onderscheidende meerwaarde geeft aan je omgeving. Maar hoe doe je dat?

Daarvoor moet je begrijpen wie je bent, waarvoor je passie hebt en waardoor je gemotiveerd wordt. Dat betekent dat je jezelf moet ontdekken. Ik coach je daarbij. Ik begeleid je bij het proces van branding of profilering: van inzicht naar zichtbaarheid. Ik laat je zien wat mogelijk is en hoe je dat eenvoudig kunt realiseren. En hoe je de belangrijkste obstakels te lijf kunt gaan.

1. Zorg dat je online goed zichtbaar bent, in de branche en in de pers
Dit advies is niet alleen goed voor zakenmensen maar ook goed advies voor mensen die een baan zoeken. Iedereen zou een degelijk Linkedin-profiel moeten hebben. Dit profiel komt bijna als eerste naar voren als mensen je naam googelen. Het profiel is een mini-biografie, maar kan ook een mini-brochure zijn. Blogging is ook een goede manier om op te vallen. Je kunt er zelf een schrijven of reageren op een blog.

2: Word zichtbaar
Zorg dat je zichtbaar bent op de juiste plaats en op het juiste moment. Zorg dat je aanwezig bent op belangrijke bijeenkomsten en dat je de juiste mensen aanspreekt. Bereid je goed op bijeenkomsten voor, zorg voor een goede pitch en weet wie er aanwezig zijn. Teveel mensen willen online netwerken, omdat dit tijd bespaart. Netwerken gaat om persoonlijk contact en om gunnen. Dus zorg dat je genoeg tijd besteed aan face-to-face contacten. En draai je niet om als je je visitekaartje hebt afgegeven. Wees met alle aandacht die je hebt bij de persoon die tegenover je staat. Luister naar wat de ander je te vertellen heeft en zorg dat je met de contactinformatie een follow-up plant.

3: Geef een persoonlijk en onderscheidend visitekaartje af
Naast een onderscheidende pitch met meerwaarde, zorg je dat je een origineel visitekaartje bij je hebt. Eentje die precies die stijl en die tekst bevat die niet alleen jouw personal brand weergeeft maar ook verwijst naar informatie op internet. Maak een visitekaartje die past bij de doelgroep die je wilt bereiken. Het kan nieuwe gespreksstof opleveren.

4: Jouw dagelijkse en persoonlijke boodschap
Al is het maar een leuke spreuk, een positieve boodschap of een attractieve gadget, zorg dat je regelmatig een boodschap naar je relaties stuurt. Reageer ook op hun e-mails als ze iets bijzonders te vertellen hebben. Doe mee aan discussies op internet. Kortom, houd de gesprekken gaande en de relaties warm.

5. Leer mensen kennen
Je hebt een mening. Je weet hoe je over jouw business of vak denkt. Maar weet je ook hoe anderen in jouw vakgebied over zaken denken? Zorg dat je reageert op hun boodschappen, deel je kennis met hen, zorg dat je aanwezig bent bij hun bijeenkomsten. Online of offline. Maak een lijst van 50 mensen die je vertrouwt om hun wijsheid, hun kennis en hun ervaring en die je wilt leren kennen. Praat met hen om te zien of ze het al dan niet met je eens zijn of dat ze iets kunnen toevoegen wat jij nog niet wist. Dat kun je doen via e-mail, blog polls of vraag hen gewoon om feedback op jouw artikel. Durf te vragen!

AUTEUR MARY SPAN |©EVOLUTIEGIDS | 2012
Trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?