OBESITAS | worstelen met gewicht is geen persoonlijkheidszwakte

Worstelen met gewichtsverlies is geen persoonlijkheidszwakte!

Afvallen en het gewichtsverlies vasthouden is een grote evolutionaire uitdaging. Voor iemand die te zwaar is, kan de uitdaging bijna onoverkomelijk zijn. Slechts één op de tien mensen met obesitas kan het gewichtsverlies blijvend handhaven. Het ergste is de schaamte als het weer niet lukt om gewicht te verliezen.

Het is het eerste wat mensen zien wanneer ze je ontmoeten is je uiterlijk. En meteen word je beoordeeld en in een hokje gestopt. Als je te zwaar bent, word je soms als een slappe persoonlijkheid gezien die niet goed voor zichzelf zorgt. Obesitas doordringt alle aspecten van je leven.

Inmiddels weten we dat obesitas niet zo eenvoudig op te lossen is. Slechts één op de tien mensen met obesitas kan het gewichtsverlies blijvend handhaven. De rest lukt het niet om gewichtsverlies vast te houden. Obesitas is een complexe ziekte en wordt niet veroorzaakt door gebrek aan wilskracht. Er zijn bijvoorbeeld bijna 100 genen geïdentificeerd die gerelateerd zijn aan obesitas.

Daarom is er erkenning nodig om het probleem van obesitas werkelijk aan te kunnen pakken. Erkenning dat obesitas een complexe ziekte is met vele onderliggende oorzaken. Erkenning van de dagelijkse strijd van mensen om met hun obesitas om te gaan. Erkenning voor het feit dat mensen met overgewicht moeten strijden tegen de vooroordelen van anderen. Erkenning dat er geen adequate oplossingen voor obesitas zijn in de vorm van preventie- en behandelingsstrategieën. Gezondheidswerkers, familieleden en vrienden zouden hun taalgebruik dienen aan te passen in het bijzijn van mensen met overgewicht om te voorkomen dat mensen met overgewicht nog dieper in het moeras zakken. Er zou meer ondersteuning moeten komen in de vorm van zorgteams, waarbij ook het hele gezin wordt betrokken.

Obesitas veroorzaakt allerlei ziekten zoals leverziekte, diabetes, verschillende soorten kanker, lage rugpijn, knie- en voetproblemen, slaapapneu, cholesterolverhoging, hartproblemen. Het oplossen van obesitas is niet gemakkelijk. Een eenduidige oplossing is er niet. Wel weten we dat gezond eten en het doorbreken van gewoonten mensen al heel wat verder op weg kan helpen.

Ieder lichaam is anders, ook al is de lengte hetzelfde. Vergelijken met anderen helpt niet. Integendeel, elk mens, op elk niveau, moet in harmonie zijn met zijn eigen lichaam. De focus zou niet op gewicht moeten zijn, maar op een gezonde levensstijl. Minder suiker eten is een manier om minder calorieën te consumeren. Maar ook het eten van minder verzadigd vet of het vergroten van de hoeveelheid lichaamsbeweging is belangrijk. Noorwegen heeft zelfs een suikerbelasting ingevoerd. Het land wil de suikerinname van elk van zijn burgers in 2021 met 12,5% verminderen. Of dat helpt is nog de vraag, want alle andere onderliggende oorzaken worden daarmee niet aangepakt.

Langdurig op dieet gaan is een belangrijke oorzaak om uiteindelijk zwaarder te worden. Ook in verschillende onderzoeken is hier ondersteuning voor. Zo blijkt uit een meerjarig onderzoek bij een representatieve groep Nederlanders dat wanneer mensen aangaven dat ze aan de lijn deden, ze drie jaar later zwaarder waren dan de mensen die aangaven niet aan de lijn te doen. Zo blijkt ook uit verschillende onderzoeken dat het lichaam bij overeten haar verbranding (stofwisseling) tijdelijk verhoogt. En eet je minder dan je nodig hebt, dan verlaagt het lichaam (tijdelijk) de stofwisseling. Maar wanneer je je lichaam langdurig uithongert treden er veranderingen op. Je zult vervolgens veel meer honger ervaren en je lichaam gaat zuiniger met energie om. Het wordt hierdoor steeds moeilijk om nog af te vallen of op het zelfde gewicht te blijven. Dit is zowel mentaal als fysiek heel belastend. Bij lijngerichte eters treedt er dan een a-typische reactie op: ze hebben dan namelijk vaak last van ontremd eetgedrag. Oftewel: ze laten zich helemaal gaan.

Als iemand weer aankomt na een dieet dan kan het handig zijn om na te gaan of je een emotionele eter, een lijngerichte eter of een externe eter bent. Veel emotionele eters hebben niet altijd door dat ze te maken hebben met negatieve emoties waardoor ze te veel gaan eten. Emoties (verveling, stress, verdriet, eenzaamheid, teleurstelling maar ook geluk) waar de emotionele eter geen raad mee weet, worden verwerkt met voedsel en met eetbuien. Normaal gesproken stop je met eten als je vol zit. Je krijgt van je lichaam een signaal dat je voldoende hebt gegeten. Bij externe eters is dit vaak niet het geval, omdat het normale regelmechanisme minder goed werkt.

Voor emotioneel eters:

  • Verhoog je positieve gevoelens door iets te doen voor een goed doel en behulpzaam en aardig te zijn voor anderen.
  • Bekijk de wereld met een lichte glimlach.
  • Houd een eetdagboekje bij om te noteren wanneer je je rot voelt.
  • Zoek afleiding bij stress door een vriend(in) te bellen, te mediteren of iets leuks te gaan doen.

Voor lijngerichte eters:

  • Val niet te snel af. Niet meer dan een halve tot een kilogram per week.
  • Voedingsmiddelen zijn niet slecht of goed. Je kunt wel een goed of slecht eetpatroon hebben.
  • Ga geen voedingsmiddelen uit je voedingspatroon verbannen. Vind je chocola lekker, neem dan af en toe een blokje chocola.
  • Geef jezelf een compliment als het goed gaat.

Voor externe eters:

  • Doe geen boodschappen op een lege maag.
  • Probeer iedere hap bewust in je op te nemen door het bewust te proeven en te kauwen.
  • Eet op vaste tijdstippen.
  • Eet niet terwijl je met andere dingen bezig bent.
  • Bedenk van tevoren wat je gaat eten en kook afgepaste hoeveelheden.

Het is ook belangrijk dat we met elkaar de voedingsindustrie anders gaan bezien, dat we niet alleen de persoonlijke oorzaken kennen maar ook de verleidingen in de wereld en dat we elkaar andere verhalen vertellen. Feit is ondertussen wel dat obesitas geen persoonlijkheidszwakte is. Het is een complex verhaal, vandaar dat we het antwoord niet direct paraat hebben. Daarom is langdurige zorgbegeleiding zo belangrijk. Om te achterhalen wat de werkelijke oorzaak of oorzaken zijn en welke oplossingsrichting naar gewichtsvermindering het beste voor iemand werkt.

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 181106
Evolutiegids en trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

yeswecan

Yes, you can!

In je kracht gaan staan en een nieuwe start maken, hoe doe je dat? Om in jouw kracht te komen zul jij je overtuigingen moeten laten gaan.

vleugels5

Wees je eigen evolutie!

Persoonlijke evolutie heeft een dynamisch aspect in zich: rust, verdieping en beweging. Wees de bewuste versie van jezelf…

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Lift Your Life & Your World & Share it!

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?