EVOLUTIETIPS | mindful evolutie

Mindful living: langzaam is de nieuwe evolutie…

Meditatie en mindfulness: twee trendy woorden die momenteel in het Westen erg hot zijn. Er zijn mindfulness oefeningen voor werk, voor kinderen, voor gestresste mensen. Er bestaat voor ieder wat wils als we het over meditatie en mindfulness hebben. En iedereen wil weten hoe je met deze methoden je stress naar beneden kunt krijgen of een trager levenspad kunt realiseren zonder aan productiviteit te verliezen.

De workshops voor meditatie en mindfulness worden in het Westen intussen druk bezocht. Maar we moeten ons realiseren dat deze praktijken meer inhouden dan een wekelijks of dagelijks moment van stilte of aandacht. Het zijn krachtige levensverbeteraars die ons brein kunnen veranderen en ons door heftige levenssituaties heen kunnen loodsen.

Conflicten
We hebben allemaal wel eens te maken met angstige of emotionele momenten. Conflicten veroorzaken afwijkingen in ons brein. Wij zijn door de evolutie geschapen om onszelf te beschermen wanneer we ons bedreigd voelen. Onze impuls is om ervan weg te vluchten omdat we de pijn niet willen voelen of er niet over willen communiceren. Dat is helaas niet iets wat we op school leren. We moeten het leven door vallen en opstaan leren. Met meditatie en mindfulness leren we om aandacht te schenken aan ons leven en leren we dus ook met pijnlijke situaties om te gaan.

Experts zeggen dat meditatie en mindfulness prachtige instrumenten zijn om ons door heftige of angstige momenten in ons leven heen te loodsen. Wanneer we ons bedreigd voelen, gaat er een alarm af in onze amygdala en die op haar beurt geeft een aantal chemische reacties of hormonen af in ons lichaam. En daardoor ontstaan er duidelijke fysieke reacties, zoals gespannen schouders, minder goed herinneringsvermogen, hoofdpijn, vermoeidheid, hevige transpiratie, etc.

mindfuldog

Beoefenen
Het praktiseren van mindfulness of meditatie bij angst of conflicten vraagt om jouw bereidheid om in het hier-en-nu te blijven, om intens te (door)voelen, om negatieve gedachten te herkennen en om in ons lichaam aanwezig te blijven. Net als elke vaardigheid, moeten we het steeds en regelmatig oefenen. Mensen die mindfulness of meditatie beoefenen zeggen dat eenvoudige ademhalingsoefeningen ons weer terugbrengen naar het hier-en-nu en dat het ons breincircuit rustiger maakt. Het is de sleutel tot stressvermindering.

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 2015
Evolutiegids en trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

Meditatievoordelen

De neurowetenschapper Andrew Newberg van de universiteit van Pennsylvania heeft ontdekt dat beoefenaren van mededogenmeditatie het onderscheid tussen het zelf en het niet-zelf loslaten en dan eenheid waarnemen.

Mindfulness in Han Fortmann Centrum

Het lijkt eenvoudig om je aandacht in het heden vast te houden. Maar dat valt nog niet mee in de waan van de dag. Ted van Rijt, voormalig directeur van het Han Fortmann Centrum voor Mindfulness ziet de realiteit als vertrekpunt voor het openen van je schatkist en voor bewustwording.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Lift Your Life & Your World & Share it!

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?