MEDITATIE EN MINDFULNESS | vitale evolutie

Stiltemeditatie

Meditatie & mindfulness: meer voordelen dan je denkt

Hersenonderzoek toont het onomstotelijk aan. Je meditatief openstellen voor de zuivere band met iemand anders, zoals tussen moeder en kind, of meditatief mededogen hebben voor een ander creëert eenzelfde resonantie in de hersenen van jou en de ander. Deze sterke resonans kan optreden met ieder ander. Maar er is meer…

De neurowetenschapper Andrew Newberg van de universiteit van Pennsylvania heeft ontdekt dat beoefenaren van mededogenmeditatie het onderscheid tussen het zelf en het niet-zelf loslaten en dan eenheid waarnemen. Waarom is dat zo’n belangrijke ontdekking? De mededogenmeditatie kan worden benut om na ernstige meningsverschillen of krenkingen de harmonie in jezelf en de relatie met de ander in jezelf te herstellen. Als je jezelf eenmaal ziet als bestanddeel van het grote geheel, ga je je anders ten opzichte van elkaar gedragen. Door je ego- bedoelingen uit de omgang met elkaar te elimineren, houd je op in strijd met je eigen natuur te handelen en begin je je over te geven aan de natuurlijke impuls van heelheid.

Hier-en-nu
Een andere manier om de samenhang te leren zien, is de eeuwenoude beoefening van mindfulness, die al door Boeddha werd beoefend. Mindfulness is een aandachtstraining. Bij deze oefenmethode gaat het erom je van moment tot moment, dus in het hier-en-nu, bewust te blijven van wat er allemaal in je innerlijk en om je heen gebeurt, zonder je voorstellingen te vertroebelen met je emoties of jezelf te laten afleiden door andere gedachten. Na genoeg oefening ontwikkel je het vermogen om het gekwetter in je hoofd tegen te gaan. Je leert met heel je aandacht te luisteren, datgene te zien wat er werkelijk is.

Tijdens meditatie of mindfulness zijn al je zintuigen actief en neem je afstand van al je vooroordelen en overtuigingen. Want vooroordelen en overtuigingen zijn gekleurde gedachten. Als je meditatie of mindfulness beoefent, ontdek je wie je bent, wat je denkt en wat je voelt, zonder erin verstrikt te raken of de slaaf te worden van je (pieker)gedachten. Door meditatie of mindfulness word je meer ontspannen en leef je minder op automatische piloot.

Wat zijn de voordelen van meditatie?

  1. Meer innerlijke rust
  2. Verbetert de immuunfunctie van je lichaam
  3. Heeft een positieve invloed op het weerstandsvermogen tegen ziekte
  4. Verlaagt de bloeddruk
  5. Verbetert de hartslag-in-rusttoestand
  6. Vermindert de incidentie van beroerten, hartkwalen en kanker
  7. Verlicht chronische pijn
  8. Vermindert angst en depressiviteit
  9. Elimineert negatieve stress
  10. Zorgt voor vermindering van emoties
  11. Je ziet de (eigen) wereld zoals het werkelijk is zonder te vervallen in overtuigingen en fantasieën.

Gecombineerd met intentie en visualisaties heeft meditatie ook een positieve invloed op je zelfontplooiing en je gedrag. Als je regelmatig mediteert (het liefst twee keer 15 minuten per dag) zul je floreren, omdat je je beter in je vel voelt. En dat heeft weer een enorme invloed op hoe je de wereld ziet en hoe de wereld jou ziet. Doen dus.

Evolutiegids Mary Span

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 150809
Evolutiegids en trendjournalist/publicist van EDITY. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

Wat is meditatie?

Mediteren is het richten van de aandacht op wat zich van binnen afspeelt, op een open, vriendelijke manier. Je onderzoekt dan wat zich daar voordoet – zonder erover te oordelen. Je neemt slechts waar. Meditatie is een effectieve manier om de lichamelijke, geestelijke en emotionele belasting te verminderen. Als je regelmatig mediteert, vergroot je je energie, motivatie, tevredenheid en gezondheid – en daarmee de kwaliteit van je leven.

Wat is mindfulness?

Door meditatie ontwikkel je een basiskwaliteit: mindfulness. Mindfulness is een aandachtstraining en kan worden omschreven als een open, vriendelijke aandacht voor alles wat zich van moment tot moment voordoet. Dat betekent dat je niet ergens anders bent met je gedachten gedurende de dag, maar dat je aanwezig bent in het hier en nu.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?