MADE IN HOLLAND | de regio laat zich zien | zakelijke evolutie

Made in Holland in de Evolutiegids

14 juni 2020 | Mary Span Evolutiegids
Made in Holland

Ineens zie je ze overal wapperen: de regionale en provinciale vlaggen. Mijn overbuurman laat zijn Achterhoekse vlag in zijn tuin groen en fier wapperen (ook al komt hij niet oorspronkelijk uit de Achterhoek) en als je erop let zie je ze ineens overal. De Nederlandse vlaggenproducenten varen er wel bij. Willen we terug naar lokale producten, Made in Holland?

De regionale vlaggen zijn al langer in opmars. Er is ook veel belangstelling voor dialect, lokale (boerderij)producten en regionale muziek. De coronacrisis heeft deze trend van het zoeken naar verbinding en het maken van verschil alleen nog maar meer versterkt. Hanzegids Harry Webers wil bijvoorbeeld de Nieuwe Hanze in Oost-Nederland op de kaart zetten. Zijn grootste zorg is dat er vanwege de demografische trek van jongeren naar de Randstad en de vele saneringen en bedrijfsfaillissementen een groeiende economische, sociale en maatschappelijke kloof tussen Oost- en West-Nederland ontstaat. Webers is ervan overtuigd dat steden en regio’s slimmer kunnen worden ingericht, zodat burgers er duurzaam met meer schone ruimte kunnen wonen.

Economisch nationalisme
De coronacrisis heeft eens te meer laten zien, dat we niet al te afhankelijk moeten worden van het buitenland en dat we daarom eens te meer zouden moeten investeren in duurzame en sociale organisaties in eigen land. En lokaal en regionaal leven en werken zijn geen vreemde geluiden meer. Economisch regionalisme komt op: Made in Holland.

Stille kracht
Nederland heeft een indrukwekkende staat van dienst als het gaat om vernieuwende oplossingen die wereldwijd het verschil maken. Denk aan onze innovatieve kennis op het gebied van watermanagement, dijken, landbouw, voeding en gezondheid. Die innovaties zijn prachtige visitekaartjes in het buitenland, maar ook vliegwielen van onze eigen economie en aanjagers van duurzaamheid en verbinding. Weinigen weten dat we in Nederland beschikken over een stille kracht in de regio.

Economisch geograaf Gert-Jan Hospers vertelde al eerder in de Evolutiegids dat er veel potentie zit in de regio. ‘In Arnhem-Nijmegen én de Achterhoek zit veel kennis op het gebied van water en het onderzoek van Wageningen Universiteit op het gebied van voeding is toonaangevend. Maakbedrijven gericht op gezondheid zitten niet alleen in Arnhem en Nijmegen, maar bijvoorbeeld ook in Rivierenland. En in de Food Valley en Noord-Veluwe vinden we bedrijven die bijdragen aan de toekomst van de internationale land- en tuinbouw. Nederland is een handstad geworden (hij toont zijn hand) met uitlopers van de Randstad naar Eindhoven, Arnhem-Nijmegen, Amersfoort en Zwolle.’

Koplopers
We hebben de nodige koplopers in Nederland. Just Eat Takeaway (opgericht door de voormalige Enschedese UT-student Jitse Groen; de organisatie heeft 4.400 medewerkers in dienst en is gevestigd in Amsterdam) heeft een van de grootste Nederlandse overnames van de laatste jaren in de VS gedaan. De vraag is nu of KLM en TATA Steel in IJmuiden vanwege de enorme werkgelegenheid die ze bieden weer nationaal moet worden, want nieuwe digitale bedrijven bieden maar weinig nieuwe banen. 

Zelfvoorzienend
Fractievoorzitter van de VVD, Klaas Dijkhof, bemoeit zich met deze discussie. Hij vindt dat Nederland en Europa meer zelfvoorzienend moet worden. ‘We moeten niet meer rekenen op de wereldwijde economie die het allemaal wel regelt‘, zegt Dijkhoff in het programma WNL. Hij vindt dat we moeten investeren in zelfvoorziening zodat we op de langere termijn nog ons geld kunnen verdienen.

De evolutie laat nu een omkering van globaal naar glocaal zien. De regio’s vlaggen niet voor niets. Ze willen zich niet afsluiten voor de wereld, maar juist meedoen. Als het zonnetje schijnt lijkt alles mooi, maar als er geen back-upplan is missen we de boot. We zien nu dat een virus alles kan stilleggen. We kunnen zelf alles maken als we dat willen. Maar we hoeven dat niet alleen te doen. We kunnen een aantal zaken ook samen met andere bevriende landen binnen het Nieuwe Europa regelen. Zelfs de familie Meiland maakt nu reclame voor de Achterhoek. Hun emigratieland Frankrijk bleek toch een te grote ver-weg-show te zijn.

Join the [w]evolution

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 200614
Trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.
Hanze-alternatief in de Evolutiegids

Er is een Hanze-alternatief voor de nieuwe economie

Economiegids Frank den Butter en Hanzegids Harry Webers zetten hun Rijnlandse visie om in een evolutionaire beweging. 

prof.dr. Gert-Jan Hospers deed onderzoek naar de dynamiek en verankering van de Gelderse maakindustrie

In Oost-NL innoveren ze met een wereldwijde missie

Een interview met prof.dr. Gert-Jan Hospers over de stille kracht en het economisch welvaren van Oost-NL.

COPYRIGHT | PRIVACY |CREATED BY MARY SPAN | ARCHIEF

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?