JOS DE BLOK | vernieuwing gezondheidszorg

Jos de Blok

Directeur Buurtzorg

Een thuiszorgorganisatie die met kleine teams, bestaande uit (wijk)verpleegkundigen en wijkziekenverzorgenden, zorg levert aan huis.

Volg Buurtzorg op:

Jos de Blok, een fenomeen in thuiszorg

De thuiszorgorganisaties hebben het anno 2017 moeilijk. Thuiszorgaanbieders lijden verlies op de wijkverpleging omdat het NZa-tarief persoonlijke verzorging 15,1 procent onder de kostprijs ligt. Over 2016 zouden de aanbieders hierdoor 149 miljoen euro verlies hebben geleden. Dat blijkt uit een onderzoek van Pricewaterhouse Coopers naar kostprijzen in de wijkverpleging. Maar of dat Jos de Blok aangaat? Jazeker, maar anders dan je denkt.

Sinds de oprichting in 2006 heeft thuiszorgorganisatie Buurtzorg voor ruim 25 miljoen euro aan geleverde zorg niet vergoed gekregen van de zorgverzekeraars. In 2014 dreigde voor Buurtzorg een tekort van 60 miljoen euro, een kwart van de omzet. De organisatie leverde zorg aan veel meer patiënten dan het jaar ervoor, waardoor het meer geld uitgaf dan met de zorgverzekeraars was afgesproken.

Buurtzorg-oprichter Jos de Blok: „Onze groei betekent in feite een risico. Buurtzorg groeit hard. Het heeft een omzet van meer dan een kwart miljard euro en is de belangrijkste partij in Nederland geworden.” Bij Buurtzorg Nederland werken intussen 8.000 mensen. En Jos de Blok werd tot vier maal toe tot de beste werkgever gekozen.

Het bijzondere van Buurtzorg is dat het werkt als een platte organisatie zonder managers. Het bedrijf is opgebouwd uit zelfsturende teams. Groepjes van verpleegkundigen die zelf de boel regelen in een wijk: de bezoeken, het aantal uren hulp dat nodig is. Worden teams groter dan 12 personen, dan worden ze opgesplitst.

De verzorgingscyclus is eenvoudig. In het team spreken de medewerkers met elkaar af hoe de verzorging onderling wordt geregeld. Er wordt gekeken wie er bereikbaar is, wie de intakes doet en wie zich bezighoudt met de planning. Dat bepalen de wijkverpleegkundigen in het team allemaal zelf. Dat doen ze zonder managers. Dan groeien de medewerkers, dan groeit het team als geheel.

Jos de Blok is van plan een alternatieve verzekeringsmaatschappij op te richten die de naam Zorgeloos krijgt. “We willen weer als mens worden behandeld, ook door de verzekeringsmaatschappij. Zorgvrager en zorgverlener moeten werken op basis van vertrouwen. Verder moet onze verzekeraar maatwerk leveren, tijd hebben voor zijn klanten, transparant zijn en het declaratiesysteem moet eenvoudig zijn”, aldus Jos de Blok. “Het is een hele tour om zoiets van de grond te krijgen met alleen maar vrijwilligers. Maar in de komende tijd gaan we een professionele organisatie op poten zetten. Alles volgens het Buurtzorg-model. Weinig overhead, met veel aandacht voor de inhoud.”

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 170905
florisvervat

Floris Vervat en zijn Senior Service

Senior Service heeft zich als doel gesteld om zoveel mogelijk senioren te ondersteunen.

Dimence Groep knokt voor minder regels

Door de verdere evolutie van de medische en psychiatrische wetenschap kunnen klanten nu steeds vaker ambulant worden geholpen.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Lift Your Life & Your World & Share it!

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?