LIFT YOUR WORK | werkdagboek

oprah

Met een werkdagboek groei je als mens en als professional!

Oprah Winfrey, Richard Branson en Michael Palin doen het, Andy Warhol en Anne Frank deden het. Zij schrijven of schreven elke dag in hun werkdagboek. Om zich te bezinnen en om ervan te leren. Vooral als het even tegenzit, grijpen mensen naar de pen. Dagboekschrijvers zijn op zoek naar antwoorden of proberen een uitweg te vinden. Het schrijven van een werkdagboek is een uitstekend therapeutisch hulpmiddel bij het verwerken van dagelijkse werkperikelen.

De Amerikaanse psycholoog James Pennebaker heeft ontdekt dat gestructureerd schrijven over gevoelens en gedachten een positieve uitwerking op de schrijver heeft. Zo liet hij studenten over hun studietijd schrijven. De groep verdeelde hij in tweeën, waarbij de eerste groep alleen over hun gedachten en gevoelens liet schrijven en de tweede groep alleen over de feitelijke gebeurtenissen. Beide groepen schreven slechts 10 minuten per dag. Al gauw bleek dat de studenten in de eerste groep betere studieresultaten behaalden en dat ze door dagelijks over hun gedachten en gevoelens te schrijven meer en vaker stilstonden bij andere gebeurtenissen en thema’s in hun leven.

Bezinnen
Veel bekende mensen hebben een werkdagboek bijgehouden. Over hun werk, hun dagelijkse beslommeringen, hun problemen en mooie momenten. Dat deden ze om ervan te kunnen leren, om zich te kunnen bezinnen, om nieuwe perspectieven te vinden of om even van zich af te kunnen schrijven.

James Pennebaker ontdekte het al. Het schrijven van een werkdagboek helpt niet alleen om van gebeurtenissen van je af te schrijven, maar verhoogt ook het immuunsysteem en bevordert je psychische gezondheid. Je voelt je na het schrijven veel meer ontspannen. Door tien minuten per dag in je werkdagboek te schrijven ontdek je hoe je in je werk staat en hoe je omgeving in elkaar steekt. Je maak contact met je gevoelens en gedachten rondom een bepaalde gebeurtenis. Langzaam maar zeker creëer je een zekere afstand tot de gebeurtenis en kun je de situatie objectiever bekijken. Dat geeft een enorme rust én heling.

Persoonlijke groei
Het gaat er niet om dat je goed of fout schrijft. Dáár gaat het niet om! Je schrijft namelijk alleen voor jezelf. Het gaat om reflectie en bezinning. En door reflectie en bezinning groei je als mens in je werk. Denk dus niet teveel na als je schrijft. Schrijf gewoon wat er in je opkomt. En lees het dan eens terug als je zelf wat rustiger bent geworden. Je zult zien dat je daardoor heel anders naar de situatie of gebeurtenis kijkt.

Als je elke dag tien minuten besteedt aan het schrijven van je werkdagboek, groei je als mens én als professional. Want je krijgt meer inzicht in de situatie en je ziet sneller wat je er zelf aan kunt doen om je werk of je werksituatie te verbeteren.

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 150816
Evolutiegids en trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

Het schrijven van een werkdagboek is heel therapeutisch. Je hoeft er maar tien minuten per dag aan te besteden.

Er zijn verschillende manieren om een werkdagboek bij te houden.

1. Je kunt in een speciaal dagboekje schrijven.

2. Je kunt gebruikmaken van een dagboek op internet.

3. Je kunt het openbaar maken door een blog te schrijven over je werk en je werksituaties.

4. Je kunt van je werkdagboek ook een kunstzinnig object maken. In feite teken of schilder je de gebeurtenis van je af.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Lift Your Life & Your World & Share it!

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?