EVOLUTIETIPS | stappenplan voor meer levensenergie

futloos zonder energie

Zes stappen om jezelf op te laden met nieuwe energie

Moet je lange uren draaien, veel vergaderingen bijwonen, teveel e-mails beantwoorden en je lunch eten aan je bureau of zelfs helemaal niet lunchen? Dan is het tijd om je te bezinnen…

Word je bijna ziek van van de slogan ‘keep it simpel’ of ‘door meer met minder’? Ben je steeds bezig met je zaken bij te houden in plaats van achterover te leunen om na te denken over innovatie? Mensen zijn geen computers die op zeer hoge snelheid functioneren. Mensen zijn geschapen om met het ritme mee te gaan. Hier zijn de zes beste strategieën om met druk om te gaan.

1. Zorg voor voldoende slaap (prioriteit nummer 1!)

Veel te veel mensen denken dat een uur minder slaap helemaal niet erg is. Uit onderzoek komt naar voren dat onvoldoende slaap aandacht, analytisch denken en creativiteit ondermijnt. Onderzoek toont aan dat meer dan 95% van de mensen tussen de zeven en acht uur slaap nodig hebben. Als je voldoende slaap hebt gehad, kun je optimaal presteren.

2. Neem elke negentig minuten een pauze van tien minuten

Als je om de negentig minuten een pauze neemt van tien minuten, dan worden je hersenen in staat gesteld opnieuw op te laden. Daarbij moet je zorgen dat je volledig offline gaat: je hartslag, bloeddruk en spierspanning nemen af. Even mediteren is een uitstekende manier om je weer op te laden. Klik hier voor meer informatie over mentale fitness.

3. Maak een dagelijkse actielijst

Hoe minder je hoeft te onthouden, des te beter voor je brein. Maak dus een dagelijkse actielijst.

4. Verhoog je hartrimte en doe een dutje tijdens de middagpauze

De middagpauze is een uitstekend moment om wat aan je conditie te doen. Er is geen betere tijd dan de middagpauze om je geestelijk én lichamelijk te ontspannen. Ga even snelwandelen of ga trappen lopen. Het helpt om je hartrimte te verhogen en tegelijkertijd je lichamelijke conditie op te vijzelen. Doe daarna even een dutje of doe aan meditatie. Sluit je ogen voor een paar minuten. Het helpt om je totaal te ontspannen.

5. Oefen je in dankbaarheid en geniet!

Wist je dat (negatieve) emoties heel veel energie opslurpen? Bovendien kijken we veel meer naar negatieve zaken dan naar positieve. Goed nieuws of positieve gebeurtenissen vinden we vaak niet de moeite waard. Wat een misvatting! Juist positiviteit, schoonheid-, natuur- en kunstbeleving versterken het gevoel van positiviteit in je leven. Kijk dus naar gelegenheden om te genieten van schoonheid om je heen. Wees dankbaar voor het feit dat je dit mag beleven. Dankbaarheid geeft je enorm veel positieve energie. Zelfs het delen van zulke momenten geeft dubbel zoveel energie en kracht.

6. Ontwikkel een overgangsritueel tussen werk en privé

Als je het werk verlaat, ben je geneigd om het werk in gedachten mee te nemen. Het resultaat is dat als je thuiskomt je nog steeds in de geest aan het werk bent. Bedenk een ritueel om je vrij te maken van het werk, zodat je thuis helemaal aanwezig kunt zijn. Zo kun je onderweg naar huis even stoppen om te genieten van een uitzicht en je te focussen op de avond die voor je ligt. Vernieuw je als het ware voordat je naar huis gaat.

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 2011
Trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?