GELIJKE BEHANDELING | gendergelijkheid | sociale evolutie

gelijke behandeling in de Evolutiegids

7 april 2022 | Mary Span | Evolutiegids

Gendergelijkheid moet een beweging van het volk worden

sociale evolutie bij De EvolutiegidsWetenschappers speculeren al meer dan een decennium op het einde van genderongelijkheid in de nieuwe economie. Want de economie evolueert, zo ook de vrouw. Steeds meer vrouwen zetten zich in voor een betere wereld en zijn wars van het huidige economische systeem dat wordt gedreven door hebzucht. Want wat heb je aan geld als de ijskap verdwenen is?

Steeds meer vrouwen zien een toekomst weggelegd in een nieuwe economie die duurzaam, inclusief en rechtvaardig is. We hebben nu een economie die lineair is. We gebruiken grondstoffen, maken er wat van en vernietigen het daarna. Dat kost ontzettend veel geld en energie. Het betekent dat het oude economiesysteem ervoor zorgt dat alles opraakt. De natuur daarentegen is een en al diversiteit en overvloed. Er is helemaal geen schaarste in de natuur. Waarom leren we daar niets van?

Vrouwen werden eeuwenlang buiten de beroepsbevolking gehouden.

Gelukkig knokken vrouwen nu voor een eigen inkomen en gelijke rechten en uit verschillende onderzoeken blijkt dat vrouwen duurzamer gedrag vertonen dan mannen. Bedrijven die streven naar duurzaamheid, streven meestal ook naar diversiteit. Daardoor is de kans gewoon groter dat er een organisatie een vrouw aan de top staat. Maar het epicentrum van de nieuwe economie – Silicon Valley – is een extreme mannenmaatschappij.

Het laatste WEF Global Gender Gap Report schetst een zeer somber beeld: in het huidige tempo zal het nog bijna 100 jaar duren voordat er echt sprake is van gelijkheid. En hoewel gendergelijkheid steeds meer aandacht begint te krijgen, worstelen veel organisaties nog met de vraag hoe hier concreet invulling aan te geven.

Er is dus werk aan de winkel.

Hoewel er veel vooruitgang is geboekt, de arbeidsparticipatie van vrouwen sterk is toegenomen, de economische en financiële verschillen tussen mannen en vrouwen kleiner worden, en steeds meer vrouwen op topposities worden benoemd, blijft het bereiken van meer gendergelijkheid een weerbarstig proces. Uit een gepubliceerd onderzoek van UNCTAD blijkt dat bedrijven die internationaal actief zijn kunnen zorgen voor een voorbeeldfunctie door meer vrouwen in hogere posities aan te stellen. Dit betekent dat het belangrijk is voor internationaal opererende bedrijven om actief te investeren in het uitrollen van hun genderbeleid, bijvoorbeeld op het gebied van gelijke betaling en zwangerschapsverlof, in de gehele waardeketen. Op deze manier kunnen normen en standaarden op het gebied van gendergelijkheid doorsijpelen naar lokale bedrijven. Naast het invoeren van beleid gericht op het versterken van de positie van vrouwen is het belangrijk hier regelmatig en transparant over te rapporteren. Het betekent dat gendergelijkheid echt een beweging van het volk moet worden. Een beweging van onderop die mannen en vrouwen van alle leeftijden en rangen en standen samenbrengt. Daar is nog veel winst te behalen.

Gendergelijkheid moet een beweging van het volk worden.

Het is misschien geen toeval dat de milieu- en klimaatbeweging wereldwijd wordt geleid door meisjes en jonge vrouwen. Dit zou de vooruitgang in het leiderschap van vrouwen in de zakenwereld moeten stimuleren. Hun inzet is hard nodig. En de tijd is gekomen om milieu- en klimaatkwesties te integreren in een eerlijkere, meer herverdelende en inclusieve economie. Dus alle delen van de samenleving – te beginnen met gezinnen, scholen en gemeenschappen – moeten hard werken om meer vrouwen aan te moedigen om het voortouw in beleidskwesties te nemen, want dat is goed voor mens en planeet. Meer vrouwen, die een leidende rol spelen in de nieuwe economie, zullen leiden tot meer winst voor iedereen.

We hebben meer rolmodellen nodig.

Volgens de Wereldhandelsorganisatie zou het uitbannen van discriminatie op grond van geslacht leiden tot een productiviteitsstijging van 40%. We hebben een nieuwe economie nodig dat gendergelijkheid, onderwijs voor meisjes en economische empowerment van vrouwen bevordert. Het moge duidelijk zijn: dit thema moet nóg hoger op de agenda, ondanks de goede stappen die al gezet worden. Vastgeroeste patronen zijn altijd lastig om te veranderen en dat is niet erg. Zolang bedrijven de juiste stappen blijven zetten komen we er wel – en daar wordt iedereen uiteindelijk beter van.

Join the [w]evolution

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 220407
Trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.
zinvol

Zinvol leven. Hoe doe je dat?

De meeste mensen vinden het fijn als ze het gevoel hebben dat ze iets nuttigs doen.

emily_esfajamo_smith

De kracht van betekenis

De zoektocht naar geluk blijkt een lucratieve business te zijn. Er worden er zelfs boeken voor kinderen en wetenschappelijke boeken aan gewijd.

Zinvol leven. Hoe doe je dat?

De meeste mensen vinden het fijn als ze het gevoel hebben dat ze iets nuttigs doen.

COPYRIGHT | PRIVACY |CREATED BY MARY SPAN | ARCHIEF

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?