GELUKSMANAGER | zakelijke evolutie

Geluksmanager in de Evolutiegids

7 juni 2020 | Mary Span Evolutiegids
Heb jij al een geluksmanager of
een Feel Good Manager op je werk?

De term ‘geluksmanager’ of ‘Feel Good Manager’ is geen onzinberoep meer. Tien jaar geleden ontstond het idee van een chief happiness officer (CFO) en nu is het de gewoonste zaak van de wereld om welzijn van medewerkers te bevorderen. Win-win voor iedereen?

Werkgeluk is hot! Wat betekent werkgeluk precies, wat zijn belangrijke factoren die het werkgeluk stimuleren? Een vaste omschrijving is er niet, maar je kunt het scharen onder de noemer ‘leuk en uitdagend werk’. Het is werk waar je voldoening uit haalt, geprikkeld wordt en genoeg positieve sociale interacties en steun ontvangt. Een geluksmanager heeft als belangrijkste taak ervoor te zorgen dat werknemers zich prettig voelen op de werkvloer. Het beroep is ontstaan uit het toenemende besef dat werkgeluk een belangrijke voorwaarde is voor het leveren van prestaties op het werk. Hiermee is het accent in sommige organisaties verschoven van meer praktische zaken naar (meer) menselijke aspecten.

De opkomst van deze personeelsfunctie in het bedrijfsleven is het gevolg van een evolutie in de positieve psychologie. In de positieve psychologie wordt gekeken naar hoe mensen nog beter kunnen functioneren.

Dat is niet alleen voor het medewerker van belang maar ook voor de baas.

En laten we eerst een misverstand uit de weg ruimen: de geluksmanager is geen feestnummer die de hele dag bezig is om mensen te plezieren met uitjes of borreluurtjes. Gezellige uitjes zijn weliswaar leuk, maar beklijven niet lang. Een geluksmanager doet aan teambuilding. Het allerbelangrijkst is dat mensen zich op hun werk veilig voelen, dat ze hun collega’s kunnen vertrouwen, dat hun prestaties worden gewaardeerd en dat ze geen te hoge werkdruk ervaren.

Maar wat doen geluksmanagers?

Geluksmanagers praten veel met medewerkers, want het welzijn van iedere medewerker is van belang. Het gaat om de totale mens. Want gezonde, energieke en gefocuste medewerkers zijn zowel effectiever als meer betrokken dan vermoeide, gestreste en afgeleid werknemers. Natuurlijk blijft een medewerker zelf verantwoordelijk voor zijn eigen welzijn, maar werkfactoren hebben een grote invloed op het leven van mensen. Zo heeft emotionele uitputting volgens onderzoek een negatieve invloed op prestaties en zijn emotioneel uitgeputte medewerker minder toegewijd aan de organisatie. Ondanks de negatieve gevolgen voor zowel het individu als de organisatie, meldt 70% van de medewerkers dat hun organisaties niet genoeg doen om emotionele uitputting en de daaropvolgende burn-out te voorkomen.

Een geluksmanager begeleidt bijvoorbeeld ook jongeren die het moeilijk vinden om klantencontact te onderhouden. Vooral als ze introvert zijn. Dan is niets fijner dan iemand naast je te hebben die je kan adviseren hoe het beter kan of die je bij grotere problemen kan verwijzen naar een coach of opleiding. Natuurlijk houdt een happiness manager zich ook bezig met strategische vraagstukken, met het uitwerken van leertrajecten en met de vraag waar het bedrijf naartoe gaat. De term ‘geluksmanager’ of ‘Feel Good Manager’ veronderstelt dat deze iedereen  gelukkig maakt.  De manager moet ook flexibel zijn en de eigen sterke punten kennen. Je hebt communicatieve vaardigheden, empathie, openheid en enthousiasme nodig om van gedachten te wisselen met de medewerkers.  Het beroep is nog in ontwikkeling en zal veranderen.

Alles wat deze kan doen is de basis voor beter welzijn leggen.

Daarvoor is ook regelmatig geluksonderzoek nodig. Geen soft-gedoe maar meetbaar onderzoek. Tijdens de coronacrisis ging het niet meer over teambuilding en schema’s, maar over de situatie bij iemand thuis of de onzekerheid over de toekomst. Als er een omgeving wordt gecreëerd waarin professionals optimaal kunnen presteren, zorgen zij wel dat de klant blij wordt is de gedachte.

Werkgeluk verhoogt de creativiteit en productiviteit en vermindert stress, verzuim en verloop. Bovendien is een gezonde, gelukkige werkcultuur een onderscheidende factor op de arbeidsmarkt. Bestuurders moeten intrinsiek overtuigd zijn van het belang van werkgeluk, dat moet je niet eerst uitgebreid willen hardmaken met cijfers.

Join the [w]evolution

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 200607
Trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.
buurtatelier

Buurtateliers laten slaapwijken schitteren

Steeds vaker nemen burgers het initiatief om de eigen wijk op te peppen in eigen hand. Buurten en wijken knappen op van creatieve en culturele broedplaatsen.

vincent2

Welke vaardigheden worden nu gevraagd?

Welke evolutionaire vaardigheden heb je nodig voor je nieuwe beroep?

COPYRIGHT | PRIVACY |CREATED BY MARY SPAN | ARCHIEF

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?