FIETSEVOLUTIE | mobiliteitsinnovatie | duurzame evolutie

Fietsevolutie | Evolutiegids

21 juni 2022 |Mary Span | Evolutiegids

Hoe je het ook bekijkt, de fiets krijgt de ruimte

We willen schoner, duurzamer, veiliger, slimmer en betaalbaar kunnen reizen. De meeste mensen zien mobiliteit als een recht. Je moet snel bij je werk of supermarkt kunnen komen. Veel steden zetten dan ook sterk in op het principe van de tien- of vijftienminutenstad. Mede dankzij de crises wordt elektrisch reizen steeds populairder en worden auto’s in steden steeds meer geweerd.

De overheid is flink aan het inzetten op de fysieke en digitale ontsluiting van allerlei duurzame mobiliteitsvormen. Er worden apps, mobiliteitshubs en snelle fietsroutes gecreëerd en kunnen we gemakkelijk overstappen op bijvoorbeeld een deelfiets. Voor de lange termijn is het belangrijk stevig in te zetten op aantrekkelijke fiets- en wandelpaden en mobiliteitshubs.

Parijs wil Amsterdam voorbij als het beste fietsparadijs ter wereld.

Vergeet de metro in Parijs, het wordt de fiets die Parijs gaat veranderen. Vroeger was fietsen ondenkbaar, maar onder leiding van socialistische burgemeester Anne Hidalgo moet Parijs een transformatie ondergaan. Zo moet de Champs-Élysées veranderen in een groene voetgangerszone, worden pleinen ‘vergroend’ en moet Parijs een fietsstad worden. Er zijn fietspaden aangelegd, en elke 300 meter vind je een station waar je een vélibbronskleurige ‘vrije fiets’ kunt pakken.

In Nederland geloven buitenlandse delegaties hun ogen niet als ze fietsstad Houten bezoeken. Houten heeft een buitenring aangelegd voor auto’s en in de stadskern bevinden zich brede lanen waar alleen fietsers en wandelaars worden toegelaten. Houten heeft decennia geleden al radicaal gekozen voor de fiets als hoofdvervoermiddel, met als resultaat een leefbare stad die niet wordt gedomineerd door de auto. Het langzame verkeer is daar prioriteit nummer 1 boven het gemotoriseerde verkeer.

Het autodenken is in Houten vervangen door fietsdenken!

Inmiddels zijn ook Utrecht, Veenendaal, Groningen en Zwolle uitgeroepen tot de betere fietssteden. Dat kan bijna geen verrassing zijn, want Nederland is van oudsher al een fietsland met een goed fietsnetwerk.

De ontwikkeling van de fiets en soortgelijke vervoersmiddelen staat niet stil. De Infinity Bike van Stephen Henrich is een strand- en stadscruiser die wordt aangedreven door een centraal gedeukt wiel met 8 versnellingen. De fiets heeft een bijzondere rupsband, want hij loopt in een acht op zijn zijkant (bij veel mensen bekend als een oneindigheidssymbool, vandaar de naam: Infinity). Het is nog een prototype, maar uiteraard wordt er volop gehoopt dat deze bijzondere fiets ook waarheid wordt.

Vooral de e-bikes vormen een steeds beter alternatief voor de auto. Technologische verbeteringen zorgen er ook voor dat mensen sneller overstappen op de fiets: de batterijtechnologie wordt steeds beter, een grotere verscheidenheid aan smartphone-apps helpt fietsers om betere en veilige routes te vinden, 3-D printen zorgen voor passende helmen, het delen van de fiets wordt gemeengoed in steden. De toename van de ontwikkelingen en fietsactiviteiten zullen leiden tot een groei van het aantal regelmatige fietsgebruikers in veel grote steden in heel de wereld waar fietsen naar het werk nog steeds ongebruikelijk is. Deloitte voorspelt dan ook, dat er tussen 2020 en 2023 naar verwachting meer dan 130 miljoen e-bikes (die allemaal batterijtechnologie gebruiken) worden verkocht. Tegen het einde van 2030 zal de waarde van de wereldwijde elektrische fietsenindustrie naar verwachting stijgen tot 40,98 miljard dollar.

De sleutel ligt natuurlijk in
het herontwerpen van steden

De coronapandemie heeft ons het belang van een gezond lijf en de klimaatcrisis heeft ons het verband aangetoond van luchtweginfecties en de luchtkwaliteit. Het heeft onze geest geopend voor verandering in leefstijl. De mobiliteitsinnovatie die nu gaande is, is ook het perfecte moment om ons leven duurzaam te verbeteren. Hoe je het ook bekijkt, de e-bike en aanverwante vervoersmiddelen zijn gewoon het beste alternatief in het stadsvervoer.

Join the [w]evolution

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 220621
Trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

Artikel delen

Linkedin Evolutiegids    Twitter Evolutiegids     Facebook Evolutiegids     

de groene stad in De Evolutiegids

Hoe Covid-19 steden zal veranderen

Volgens experts in stedenbouw zal de impact van het coronavirus op stadscentra voelbaar zijn.

Duurzaamheidsconsultant J.P. van Soest maakt zich zorgen over het klimaatdebat

Ecology First, Economy Next

Jan Paul van Soest van De Gemeynt timmert graag duurzaam aan de weg. Hij maakt zich zorgen over het klimaatdebat.

COPYRIGHT | PRIVACY |CREATED BY MARY SPAN | ARCHIEF

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?