FASHION THE FUTURE | duurzame evolutie

Fashion the future: circulaire kleding wordt hot

In Nederland belandt jaarlijks zo’n 235 kiloton aan kleding op de afvalberg. 70 Procent van oude kleding wordt verbrandt, de overige 30 procent wordt gerecycled. Maar circulaire kleding wordt hot.

In 18 procent van die gevallen wordt kleding volledig hergebruikt en opgehaald door instanties als het Leger des Heils, de andere 12 procent wordt gedowncycled, waarbij het materiaal wordt gebruikt als poetsdoek of wordt vervezeld en verwerkt tot bijvoorbeeld verhuisdekens of hoedenplanken in auto’s. De mode-industrie kan er niet meer onderuit: duurzaam & circulair zijn de sleutelwoorden voor de toekomst. In het Circular Fashion Lab aan Universiteit Wageningen (WUR) worden spelers uit verschillende takken van de industrie bij elkaar gebracht – van bedrijfs- en materiaalkundigen tot ontwerpers en afvalverwerkers.

Vervuilend katoen
Circulaire kleding is hot en de bedrijfskledingbranche loopt voorop. Bij aanbestedingen van de overheid ben je tegenwoordig kansloos als je geen kleding kunt aanbieden met hergebruikte vezels erin. Nu gaat ook de jeansmarkt deze kant op. In circulaire kleding worden vezels steeds opnieuw ingezet. Dat bespaart enorm op grondstoffen, zoals katoen. Juist katoen is erg vervuilend. Een kwart van alle pesticiden in de wereld wordt gebruikt in de katoenteelt. Daarmee is de kledingsector na landbouw de grootste vervuiler. Na gebruik verdwijnt kleding op de afvalberg. Daarvan kunnen prima nieuwe producten worden gemaakt.

Mode-industrie
De mode-industrie ontwikkelt zich richting duurzaamheid en circulariteit, en een aantal belangrijke ontwerpers, fabrikanten van sportartikelen en modeketens houdt nu in de een of andere vorm rekening met milieu- en sociale initiatieven. Adidas heeft zijn ‘Parley’ schoenenlijn, gemaakt van gerecycled plastic opgevist uit de oceaan; voor elk paar zijn ongeveer 11 flessen nodig. Stella McCartney gebruikt biologische katoen voor haar modelijn, en het nieuwe merk van H&M, Arket, gaat prat op zijn transparantie, door de fabriek en het bedrijf te noemen dat elk product maakt, compleet met aanwijzing op een kaart.

ArtEZ
Begin 2015 is het Centre of Expertise Future Makers van ArtEZ van start gegaan. Binnen Future Makers staan ontwerp, onderzoek en innovatie centraal met als doel nieuwe, duurzame materialen en innovatieve productieprocessen te ontwikkelen. De samenwerking met creatieven, bedrijven en kennisinstellingen als AMFI en Saxion heeft inmiddels geleid tot een aantal high-profile projecten.

WUR
Wageningse studenten hebben in projecten voor het vak Academische Consultancy Training (ACT) samengewerkt met ArtEZ University of Arts, modeontwerpers en WUR-onderzoekers. Ze hebben gewerkt aan vragen als: Welke nieuwe, duurzame materialen kunnen we ontwikkelen voor de textielindustrie? Wat is een ideaal, eerlijk, schoon en duurzaam modesysteem? Hoe verhoudt dit zich tot het gedrag van consumenten en nieuwe bedrijfsmodellen? In 2018 resulteerde dat in een tentoonstelling in Wageningen. 
De tentoonstelling toonde de resultaten van deze zoektocht; van nieuwe concepten tot nieuwe producten van bekende modemerken. Zo hebben studenten bijvoorbeeld gewerkt aan het ontwikkelen van ‘living leathers’ bijvoorbeeld van paddestoelen. De ontwikkeling in de mode staat in ieder geval niet stil.

Join the [w]evolution

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 180910
Trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren voor zinvolle evolutie in leven en werk,
bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

Deel de kennis van De Evolutiegids

Meer kleding, meer gevolgen

11-01-19: Consumenten kopen vandaag de dag 60 procent meer kleding dan in 2000, en afgedankte kleding in een vuilniswagen wordt elke seconde van de dag verbrand of naar een stortplaats gestuurd. De sociale en ecologische gevolgen van ‘snelle mode’  zijn onmogelijk te negeren. Bijvoorbeeld: één katoenen t-shirt vereist 2.700 liter water (meer dan 700 liter) om te produceren, een hoeveelheid die een gemiddelde persoon 2,5 jaar lang drinkwater zou leveren.

COPYRIGHT | PRIVACY |CREATED BY MARY SPAN | ARCHIEF

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?