EMPATHIE IN BEDRIJF | empathische evolutie

Empathie. Persoonlijk of kunstmatig?

Empathie. Het is onderwerp voor onderzoek, zowel bij dieren als bij mensen. Empathie is het invoelen en begrijpen van de ander, het is een sleutelvaardigheid voor ondernemers en leiders. Zonder die vaardigheid gaan we voorbij aan de gevoelens van anderen, maken we ruzie of verharden bedrijven zich. Ieder mens heeft empathische vaardigheden nodig om de juiste besluiten te nemen en effectief samen te werken. En onze medemenselijkheid moet weer centraal komen te staan, zowel onderling, in bedrijf als bij kunstmatige empathie.

We worden allemaal geboren met de empathiefactor. Ook dieren hebben het, blijkt uit onderzoek. Diepgaande empathie heeft niets te maken met aardig zijn. Het heeft te maken met verbinding maken, begrijpen en verandering realiseren. Mensen handelen altijd primair vanuit hun eigen behoeften. De meeste mensen richten zich in eerste instantie op de strategie in plaats van de behoeften van mensen. Maar het grote probleem is dan dat we niet weten wat de ander wil. We gaan het voor onszelf invullen en zitten er vervolgens volkomen naast. In dat geval is empathische communicatie van groot belang door bijvoorbeeld samen te vatten of je de ander wel goed begrepen hebt of niet. Of door volledig te communiceren wat je precies bedoelt of wilt.

Behoeften vervullen
Empathie is niet hetzelfde als sympathie. Als je empathisch bent, leef je je in de ander in. Wat je niet doet is jouw ervaringen met de ander delen. Als je daarentegen vanuit je gevoel verbinding zoekt en vragen stelt, zorgt dit voor meer opening in de communicatie. Want verbinding maken met de behoeften en gevoelens van de ander is zeer krachtig. Het gaat er uiteindelijk niet om dat je je beter gaat voelen, maar om het vervullen van ieders behoeften.

Gehoord of gezien worden
In het bedrijfsleven spelen er verschillende behoeften op diverse niveaus. Verbindingen vinden plaats binnen de context van universele behoeften van het bedrijf en teams, de eigen behoeften en de behoeften van klanten. Binnen een team of afdeling bestaan er vele relaties. En niet iedereen zit op dezelfde golflengte. Dat maakt het geheel complex.  Daarbovenop komt nog dat medewerkers vaak niet goed begrijpen wat precies de visie, doelstellingen en richting van de organisatie zijn of wat de klant wil. En dat maakt het volgen van een gezamenlijk doel lastig. De afstand van mensen in het systeem wordt groter. Dat maakt dat mensen zich alleen voelen in een organisatie en dat de klant zich betutteld voelt. Iedereen voelt zich niet gehoord of gezien. Want mensen verlangen primair naar erkenning.

Onderzoek doen
Voor een leider of ondernemer is het daarom belangrijk om de innerlijke behoeften van mensen te zien, te herkennen en te vervullen. Voer daarom vertrouwelijke gesprekken met informele leiders, managers en belangrijke klanten. Bekijk daarbij ook of de visie, doelstellingen en richting van de organisatie duidelijk zijn en of deze – na grondig onderzoek – misschien bijstelling nodig heeft. Wederkerige communicatie kan problemen in de toekomst voorkomen. Het is daarbij wel belangrijk om effectief te communiceren en je oordelen te scheiden van de werkelijke behoeften van mensen. Als mensen inzien dat ze gehoord en gezien worden en als mensen begrijpen dat het ook belangrijk is om de universele behoeften van het bedrijf te vervullen, kan er veel in positieve zin veranderen.

Het nieuwe beïnvloeden
Door de technologische evolutie verandert ook het contact tussen klant en organisatie. Dat contact wordt wellicht nóg meer eenrichtingsverkeer door empathiemarketing. Bij empathiemarketing gaat het niet alleen om databeheer en psychologisch onderzoek en analyse, het gaat juist om de wensen, behoeften en noodzaak van de klant. Alleen dan begrijpen we de achtergrond van de big data. Maar bij kunstmatige empathie worden robots en digitale software ingezet die het empathische werk moeten doen. In feite is er dan geen sprake meer van echt empathisch contact tussen mensen. Zullen mensen zich dan niet bedrogen en bekeken voelen door deze nieuwe beïnvloeding?
Voor de innovatieve industrie mag deze ontwikkeling een droom zijn, voor de klant en de organisatie kan het een armoedige evolutie blijken te zijn. Is het wel zo’n goed idee om kunstmatige empathie in te zetten? Ik dacht het niet. Empathie is in de praktijk hard werk zowel intellectueel, emotioneel als praktisch. En ik denk dat we daarbij krachtiger kunnen zijn bij empathische face-to-face evolutie dan eenzaam of alleen met al onze gadgets.

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 170611
Evolutiegids en trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

skills

Dit zijn de vaardigheden die je nodig hebt voor je werk in 2020

We leren in 2020 niet meer voor een loopbaan, maar voor evolutionair leven. Weten welke vaardigheden je nodig hebt?

otwinvandijk

Inclusieve samenleving vraagt om WEvolutie

Ons land smacht naar verbinding en naar een inclusieve samenleving’, aldus burgemeester Otwin van Dijk van Oude IJsselstreek.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Lift Your Life & Your World & Share it!

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?