EDWARD HAARMANS | purpose, magneet voor talent | zakelijke evolutie

Purpose als magneet | Evolutiegids

9 juni 2022 | Edward Haarmans | Purposegids

Purpose, magneet voor talent

Nog nooit waren er zoveel vacatures ten opzichte van het aantal werklozen. Het behouden van medewerkers en het aantrekken van nieuw talent is essentieel. Termen als Employer Branding en The war for talent zie je steeds vaker terug in de media. Al ga ik liever uit van de uitdrukking magneet voor talent.

Uit onderzoek weten we natuurlijk al jaren, dat het hebben van purpose met een bijbehorende internal storyline een positieve impact heeft op medewerkers. Mits dit leeft in de organisatie natuurlijk. Purpose verhoogt de trots, de passie en de verbinding onder medewerkers onderling én met de organisatie. In een krappe arbeidsmarkt is dit (levens)doel nóg belangrijker.

In het Randstad Employer Branding Research (REBR) komen herkenbare elementen naar voren, die van belang zijn voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. Met een sterk employer brand (het werkgeversmerk) onderscheid je jezelf als werkgever op de arbeidsmarkt. Hiermee win je het juiste talent. Dit rapport heb ik aangegrepen om te onderzoeken op welke van deze zestien elementen purpose een positieve impact heeft. De resultaten mocht ik delen op een klantevent van Randstad.

De impact die purpose maakt op employer branding:

employer branding | Evolutiegids

Purpose heeft maar liefst op 12 van de 16 conclusies een positieve invloed en die zijn hierboven genoemd. De 16 elementen uit het Employer Branding Research neem ik hierna graag met je door.

  1. Aantrekkelijk salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Op dit eerste punt heeft purpose slechts een zeer indirecte invloed en tellen we daarom niet mee. Purpose gedreven organisaties presteren beter ten opzichte van organisatie zonder waarderealisatie. Door deze betere resultaten in omzet en winst zijn zij in de basis ook in staat om aantrekkelijke primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden.
  2. Prettige werksfeer. Purpose gedreven organisaties hebben meer gemotiveerde medewerkers die ambassadeurs zijn van hun organisatie. De prettige werksfeer die dit tot gevolg heeft, merk je in het gedrag en de uitstraling van de medewerkers. Zowel naar collega’s als naar andere stakeholders, zo ook op potentiële werknemers. En ook nadat deze zijn gestart bij de organisatie gaan zij deze prettige werksfeer ervaren.
  3. Goede werk-privébalans. Als je in je werk invulling kan geven aan (jouw) betere wereld en je gelukkiger bent in je werk (wat is aangetoond in vele onderzoeken) zal je enerzijds met meer energie thuiskomen en ook daar gelukkiger zijn. Anderzijds weet het merendeel van de mensen niet wat hun Purpose is, maar als de werkgever deze Purpose vanuit de organisatie biedt, wordt daar invulling aan gegeven. En als inspirerend leider draagt dat ook weer bij aan punt 12.
  4. Boeiende functie-inhoud. In essentie draagt Purpose niet direct aan de functie-inhoud bij, maar door aan te geven dat jij vanuit jouw rol en dagelijkse werkzaamheden met jouw werk bijdraagt aan iets groters, geeft dat wel een verrijkende dimensie aan je rol.

Een mooi voorbeeld hiervan is ook het korte gesprekje van
President Kennedy met een man met bezem, na sluitingstijd op Cape Canaveral. 
Hij spreekt de schoonmaker aan en zegt:
“Ik ben Jack Kennedy, maar wat ben jij zo laat nog aan het doen?”
De schoonmaker geeft een prachtig antwoord:
“Ik help om een man op de maan te krijgen, mijnheer de President.”

Een gemiddeld antwoord van jouw collega’s is vermoedelijk volledig anders.
En wat zou jij antwoorden als Kennedy op een middag kwam binnenlopen en jou dezelfde vraag stelde?
Wellicht een mooi moment om met
Purpose en de internal storyline van jouw organisatie aan de slag te gaan.

  1. Baanzekerheid. Aangezien bedrijven met purpose beter scoren op omzet, winst en aandeelhouderswaarde is de baanzekerheid bij deze bedrijven ook groter.
  2. Groeikansen. Persoonlijke groeikansen uiteraard wel, maar op groeikansen binnen de organisatie heeft purpose een verwaarloosbare impact.
  3. Financiële stabiliteit. Zelfde impact als van punt 5.
  4. Locatie. Geen impact vanuit purpose.
  5. Mogelijkheid om hybride/ op afstand te werken. Geen of verwaarloosbare impact vanuit purpose.
  6. Ontwikkelingsmogelijkheden. Werken vanuit purpose, oftewel werken met een bijdrage aan de maatschappij, draagt op z’n minst bij aan persoonlijke groei. Vaak zorgt het er tevens voor dat je ook anders naar de wereld gaat kijken, de Company Purpose binnen de organisatie ook bredere impact heeft en dat medewerkers de purpose mee naar huis gaan nemen en daar anders naar de wereld gaan kijken.
  7. Kwalitatieve producten en diensten. Medewerkers die trotser zijn op hun organisatie en dit in hun houding en gedrag laten zien, zullen meer begaan zijn met het product of dienst van hun organisatie en betere kwaliteit willen leveren. Uit onderzoek is duidelijk naar voren gekomen dat daarnaast op z’n minst ook de perceptie bij afnemers (consumenten) is dat bedrijven met purpose een hogere kwaliteit leveren, waarvoor dus meer betaald wordt. En dat heeft weer impact op punt 5 en 7.
  8. Sterk management. Purpose gedreven bedrijven worden gezien als organisaties die geleid worden door inspirerende leiders. Het gaat in deze organisaties niet alleen om de knikkers en het maximaliseren van winst, maar het gaat om het optimaliseren wat de organisatie doet met het oog op de wereld en de maatschappij.
  9. Geeft terug aan de samenleving. Dat is precies wat purpose is. En volgens het eerder getoonde model de overtreffende trap van passie. Vanuit de passie (van de organisatie) bijdragen aan de maatschappij, bijvoorbeeld door aan te sluiten bij enkele van de maatschappelijke ontwikkeldoelen van de Verenigde Naties (Sustainable Development Goals (SDG’s) of the United Nations).
  10. Reputatie. Werken vanuit purpose draagt bij aan de merkwaarde en heeft dus ook een positieve invloed op de Employer branding.
  11. Diversiteit en inclusiviteit. Werken vanuit purpose geeft meer bewustwording en dit soort thema’s of eigenlijk uitgangspunten van bedrijfsvoering zullen dan ongeacht of de purpose direct aansluit bij deze thema’s, tevens zijdelings bijdragen aan diversiteit en inclusiviteit. In sommige gevallen komen bedrijven bij het zoeken van hun purpose direct aan deze thema’s gelieerde purpose.
  12. Nieuwste technologie. Geen of verwaarloosbare impact vanuit purpose. Het is wel vergelijkbaar met punt 11, want medewerkers die trotser zijn op hun organisatie en meer betrokken zijn, zullen creatiever en innovatiever zijn wat zou moeten resulteren in betere technologie.

Een mooi overzicht van redenen waarom medewerkers voor een bepaalde werkgever kiezen en wat zij belangrijk vinden bij hun huidige werkgever. Bijzonder om je te realiseren op hoeveel onderdelen voor het aantrekken en behouden van talent purpose gedreven werken een positieve impact heeft.

Edward Haarmans, purposegids van De Evolutiegids
AUTEUR EDWARD HAARMANS | ©EVOLUTIEGIDS | 220609
Purposegids Edward Haarmans is co-founder van The Purpose Company. Hij is een teamplayer
en pragmatische organiser en levert graag een positieve bijdrage aan de evolutie van business én de wereld!

Artikel delen

Linkedin Evolutiegids    Twitter Evolutiegids     Facebook Evolutiegids     

Eco purpose in De Evolutiegids

Een beter milieu begint bij jouw eco-purpose!

De onvrede groeit, want regeringsleiders doen het allemaal niet goed, ook met betrekking tot het klimaatbeleid niet. Maar soms is het gemakkelijk om met de vinger naar anderen te wijzen.

Vertrouwen opbouwen in de Evolutiegids

Bouw vertrouwen op in alle relaties!

Vertrouwen helpt ons het beste uit relaties te halen en de impact op de wereld te vergroten.

COPYRIGHT | PRIVACY |CREATED BY MARY SPAN | ARCHIEF

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?