ECHTE LEIDER | het goede voorbeeld | persoonlijke evolutie

Ben jij een echte leider?

De groten der aarde hebben het al voorgedaan. Een echte leider is iemand die is, die denkt en voelt vanuit het geheel. Die het goede voorbeeld geeft en een visionair verhaal heeft. En dan het liefst met een vleugje charisma. Ontdek wat een echte leider voor mensen kan betekenen.

Even kort door de bocht: de manager van vandaag is een beetje mensblind. Hij of zij stuurt de mensen aan op basis van cijfers en feiten. Vervolgens geeft de manager zijn medewerkers een duwtje en gaat over tot de orde van de dag. Geen leuk beeld? Ja, we leven in een wereld waarin we ons van elkaar gescheiden voelen. We hebben elkaar nodig om onze vrijheid, onze heelheid te herwinnen!

Boosdoener
Is het moeilijk om een inspirerend en charismatisch leider te zijn? Ja. Robert Sutton van de Standard University in de VS ontdekte dat 37 procent van de Amerikanen te maken heeft met een onverlaat op het werk. In 72 procent bleek een hogergeplaatste de boosdoener! Als ik dat lees, dan ben ik verrast maar niet verbaasd. Er is geen enkele reden om te verwachten dat het in Nederland anders uitziet.

Eenvoud
Is leiderschap dan een sociale vaardigheid? Moet de leider van vandaag niet leren om te gaan met mensen? Ja, ook dat. Maar ik denk dat we vooral naar het begin van het proces van leiderschap moeten kijken. Dus, wat is belangrijk? De feiten, de cijfers, de stakeholders of het geheel? Als we aan het begin van leiderschap kijken naar het geheel, kunnen we niets anders dan concluderen dat we moeten kijken naar alle aspecten van het leiderschap. Ieder aspect is belangrijk. Dat is misschien de reden dat Ingvar Kamprad, de oprichter van Ikea, eenvoud als basis koos. Hij zegt: ‘Als er zoiets als goed leiderschap bestaat, dan is dat het geven van het goede voorbeeld van eenvoud. “Ikea is groot geworden door eenvoud. Hoe kan ik mijn mensen iets vragen, als ik zelf het goede voorbeeld niet geef?”

Waarnemen
Leiders moeten vooral uitblinken als waarnemers. Als je als leider goed kunt waarnemen ben je in staat hele kleine maar zinvolle impulsen te geven die meteen de aandacht krijgen van de gewenste doelgroepen. De communicatie verloopt via zingeving, niet via macht. Je moet met mensen samenwerken. In de woorden van Margaret Wheatley: “We kunnen niet anders dan mensen uitnodigen om mee te denken aan de noodzakelijke evolutie van de organisatie. Mensen als middelen gebruiken doe je op eigen risico. Als ze emotioneel betrokken zijn, zullen ze een toekomst helpen verzinnen waar ze al deel van uitmaken. Niemand hoeft hen dan van iets te overtuigen.”

Kleine ik
Zodra we als leider berekenend zijn, zitten we in het kleine ik en denken we in de trant van objecten. Feiten en cijfers en zo. Wanneer ons hart open is, zijn we de Ware Ik en werken we vanuit het geheel. We kunnen alleen echt zijn in een relatie. In wederzijdsheid. Eigenbelang nastreven ten koste van een ander verbreekt de wederzijdsheid en reduceert ons tot objecten. Dialoog is onvoorstelbaar helend. En grenzeloos bevrijdend.

Onze cultuur heeft het object centraal gesteld. Daarom hebben wij zulke enorme relatieproblemen. Wanneer je als leider echt bent vanuit je hart, kan er een wezenlijke verbondenheid met de ander ontstaan. Echt leiderschap vergt hart, diepte en vertrouwen. Als je dat kunt bereiken, dan heb je de sleutel van echt leiderschap in handen.

Een leider moet het verhaal kunnen vertellen over waar zijn organisatie staat en naar toegaat. Juist in turbulente tijden is dat nodig. Zonder een krachtig verhaal wordt een organisatie speelbal van de omstandigheden, verliest het draagvlak bij medewerkers en vertrouwen van klanten.

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 150806
Trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

Oprah Winfrey's werkdagboek

Met een werkdagboek groei je als mens

Oprah Winfrey, Richard Branson en Michael Palin doen het, Andy Warhol en Anne Frank deden het. Zij schrijven of schreven elke dag in hun werkdagboek.

happywork

Bouw aan een positieve werkomgeving

Mensen werken het beste als ze zich goed voelen. En gelukkige mensen maken een organisatie succesvoller.

COPYRIGHT | PRIVACY |CREATED BY MARY SPAN | ARCHIEF

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?