DRONETRANSPORT | drones gaan levens redden

Zelfs architect Norman Foster houdt zich bezig met het dronetransport

De Britse architect, Lord Norman Foster, stelt voor om drie dronestations in Afrika te bouwen voor het transport van medische en andere kwetsbare middelen naar ver afgelegen gebieden. Daarmee kunnen levens gered worden.

Drones worden al een tijdje gebruikt om gebieden in kaart te brengen na een natuurramp. Zo werden drones ingezet in de Filipijnen nadat de de orkaan Haiyan daar in 2013 voorbij raasde. Na de overstromingen in de Balkan in 2014 werden mijnen gelokaliseerd met drones en in 2015 werd op die manier de nasleep van de aardbeving in Nepal in kaart gebracht. Kenia, Zimbabwe en Senegal gebruiken drones al volop om olifanten en neushoorns te redden van stropers. In Ghana vliegen onbemande vliegtuigjes rond met voorbehoedsmiddelen zoals de pil en condooms.

Onderzoekers van de Amerikaanse Johns Hopkins universiteit uit Baltimore hebben succesvol een nieuw record met een medisch dronetransport weten te behalen. Een speciale drone met een gekoeld ruim met daarin bloedmonsters legde tijdens een test zonder problemen een afstand van maar liefst 161 mile (260 kilometer) in de hete woestijn af. Volgens de onderzoekers laat de test zien dat een dronetransport een effectieve, veilige en vooral snelle manier is om medische samples te vervoeren.

Ook bij Lord Norman Foster, een beroemde Britse architect die over de hele wereld duurzame gebouwen creëerde, zie je dat hij nadenkt over een betere wereld. Norman Foster heeft een voorstel gelanceerd voor modulaire dronestations in Afrika voor de massale verwerking en het transport van urgente en medische transporten naar ver afgelegen en arme gebieden. Hij zou deze ports ook willen inzetten als educatiecentrum. In Rwanda wordt nu voor dit doel een droneport gerealiseerd met zeer serieuze plannen om de levensreddende drones te laten vliegen. In een land wat slecht toegankelijk en arm is en waar geen goed infrastructuur netwerk ligt, zijn de mogelijkheden voor het droneverkeer enorm. De lokale bevolking zorgt voor het transport van de ‘last mile’, van dronestation naar het ziekenhuis of de patiënt. Het project is een evolutie van Foster + Partners’ eerdere ervaringen bij de bouw van vliegvelden en studies voor het Europese Space Agentschap.

Een aanvullende evolutie kwam ik ook tegen in Lissabon. Daniel Rubio (Chief Technology Officer) van Airmap presenteerde zijn developers-platform waarbij vele software- en drone-ontwikkelaars gezamenlijk aan een intelligent luchtruim bouwen. Drone operators, zowel recreatief als commercieel kunnen via dit systeem zien waar wel en niet gevlogen mag worden, wat de weervoorspellingen zijn, waar en wanneer er andere drones in hetzelfde luchtruim vliegen. De verschillende drone-systemen wisselen data uit en vluchtoperaties worden real-time op elkaar afgestemd. De grote winst is dat overheid en innovatieve marktpartijen/ontwikkelaars samen bouwen aan een veilig luchtruim.

Ook binnenshuis worden drones ingezet. Studenten van de TU in Eindhoven hebben een domestic drone ontwikkeld, die zelfstandig door het ziekenhuis kan vliegen en opdrachten kan uitvoeren. Volgens het betreffende ziekenhuis, Máxima Medisch Centrum, hebben zowel medisch specialisten als ingenieurs van dit ziekenhuis interesse om in de nabije toekomst drones in te zetten. Daar blijft het niet bij. De initiatiefnemers, ANWB Medical Air Assistence en onder meer UMCG Ambulancezorg, hebben een aanvraag gedaan bij de provincie om een medisch dronetransport te mogen verzorgen naar Schiermonnikoog.

De drones staan al kant en klaar te wachten op transport, met station, digitale verkeerstorens en al. Binnenshuis, in ver afgelegen gebieden, in steden, op het platteland en op zee kunnen ze worden ingezet. Deze evolutie is niet meer de stoppen.

collage_maryspan22

Auteur Mary Span | ©LOGE21 | 171010
Founder & evolutiegids van LOGE21. Hou ervan je te inspireren en te activeren voor zinvolle evolutie
in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

hoverbike

Kies je beroep: ontwerper van hoverbikes

Vergeet de hoverboards, er is nu een hoverbike ontworpen door Colin Furze, een Britse ingenieur en uitvinder. Colin Furze was in staat met zijn selfmade-hover de lucht in te gaan.

datascientist1

Kies je beroep: datascientist

In de afgelopen jaren is zo’n negentig procent van alle wereldwijde opgeslagen data gegenereerd. Met al die data is iets te doen.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Sending

Onze evolutiegids is vernieuwd en uitgebreid. Share it!

Log in with your credentials

Forgot your details?