CECILE SCHEELE | Goodbrandz | pionier in duurzame mode

Cecile Scheele

Goodbrandz

De jungle van duurzame mode moet in de toekomst transparanter worden. De circulaire economie klinkt tot nu toe nog als een abstract vergezicht voor de modewereld. Cecile Scheele wil daar een positief verschil maken.

Volg Goodbrandz op:

 

Cecile Scheele creëert duurzame mode

Cecile Scheele is eigenaar van het modeagentuur Goodbrandz, oprichter van de duurzame kledingvakbeurs Soul Salon en initiatiefnemer van de Dutch Sustainable Fashion Week. Een pionier op het gebied van duurzame mode.

De eerste duurzame vakbeurs Soul Salon kreeg dit jaar lovende kritieken. “Als we af willen van het geitenwollensokken imago van duurzaamheid, dan moeten we ook creatief zijn met het presenteren van elk modemerk,” zegt Cecile Scheele, eigenaar van Goodbrandz en oprichter van Soul Salon. Soul Salon is in het leven geroepen om aandacht te schenken aan een steeds belangrijker wordende markt, namelijk de progressieve duurzame markt en kleine nichemerken, die zo belangrijk zijn om een onderscheidende winkelidentiteit neer te zetten. In deze markt gebeurt veel en er komen steeds meer bijzondere merken bij die een apart platform verdienen. “Het is een markt waar je diep treurig van wordt”, aldus Scheele.

Alle merken die Cecile vertegenwoordigt, zijn GOTS-gecertificeerd. Dat is een van de hoogste certificeringen op het gebied van duurzaamheid, en het bestrijkt de hele supply chain. Het biedt geen honderd procent garantie, maar het is het beste certificaat dat er is. Dus het gaat niet alleen om fairtrade of diervriendelijk, het merk wordt op alle vlakken getoetst. Binnen haar agentuur is het GOTS-certificaat het hoogst mogelijke.

In heel veel kleding zit plastic. Plastic laat bij het wassen van kleding los. Als je een dode zeevogel opensnijdt, is de kans groot dat je plastic in zijn maag aantreft. Zo’n 63% van onze kleding wordt gemaakt van plastic (bijvoorbeeld fleece, die gemaakt is van PET-plastic) of een mix van katoen en polyester. De vervuiling hangt af van de manier waarop de stoffen zijn geweven, hoe ze verwerkt worden met andere stoffen, of het textiel gekleurd wordt en onder welke omstandigheden de kleding uiteindelijk wordt gewassen. De deeltjes, kleiner dan 5 millimeter, komen via het afvalwater in de oceaan terecht. Daar vormen ze een ernstige bedreiging voor kleine zeedieren zoals vissen, kreeften, meeuwen en zeehonden.

Denk jij wel eens over de kleding die je koopt? Waar komt deze vandaan? Welke stoffen bevat deze? Wat zijn de gevolgen geweest voor mens dier en milieu? Wees je er bewust van dat veel kleding in lagelonenlanden worden geproduceerd. Met weinig oog voor de mens en het milieu. Er zitten veel gifstoffen in kleding zoals Chroom I en andere gevaarlijke chemische stoffen. Sommige van deze stoffen kunnen gevaarlijk zijn en kunnen in het milieu terechtkomen door productie, consumptie en verwijdering van stoffen, wat de gezondheid van de mens kan beïnvloeden. Zo is er nog steeds geen strikte globale regelgeving voor het gebruik van sommige toxische chemicaliën in de textielindustrie.

Mensen zijn zich er steeds meer van bewust dat de mode-industrie zeer vervuilend is. Minder dan 1% wordt op dit moment gerecycled voor nieuwe kleding. Voor de productie van één enkele jeans is meer dan 10.000 liter water nodig! De industrie is niet transparant en we weten niet wie de kleding maakt. Dit probleem houdt steeds meer mensen bezig. Verandering dient op alle niveaus van de kledingindustrie plaats te vinden. Consumenten kunnen daarbij een proactieve rol spelen. Kopers kunnen bijvoorbeeld de levensduur van een kledingstuk verlengen door het te repareren, te verkopen of te delen. Op die manier kan de consument de weg van het kledingstuk naar de vuilnisbelt vertragen. Maar ook minder kledingstukken produceren of de koop van een kledingstuk uitstellen is ook een manier om meer duurzaamheid te creëren.

Auteur Mary Span | ©EVOLUTIEGIDS | 171005

Kledingindustrie maakt afspraken

11-12-18: Tijdens de klimaattop in Katowice hebben 40 grote modemerken in een handvest de afspraak gemaakt om de CO2 die gepaard gaat met de kledingproductie met 30 procent te reduceren in 2030. Daarmee zet de sector een tussenstap naar 2050. Dan is het doel van de kledingbedrijven om volledig CO2-vrij te opereren. Bron: VN.

Fashion Revolution

Fashion Revolution is opgericht in 2013 en vraagt aandacht voor de vervuilende wereld achter de mode. Zij willen zowel de industrie als de consument beïnvloeden. In de week van 22 tot 28 april 2019 wil de not-for-profit global movement aandacht voor meer transparantie in de modewereld. Werken in de kledingindustrie, vooral voor vrouwen, is in veel gevallen nog altijd onderbetaald en onveilig. Ook de meeste Nederlandse merken hebben geen doelen geformuleerd; hun plannen en locaties zijn niet bekend. Meer info: #WhoMadeMyClothes.
artez

De tegendraadse kunstvisie van ArtEZ heeft maatschappelijke impact

nixikillick

Kleurrijke Nixi Killick overdondert met haar futuristische mode

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Lift Your Life & Your World & Share it!

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?