CAESAR GROEP | Hans vd Kooij | innovatief leiderschap | interview

Caesar Groep

Hans van der Kooij, oprichter van de Caesar Groep:

‘Empowerment van medewerker en klant geeft meerwaarde voor iedereen’

Volgens Hans van der Kooij, oprichter van Caesar Groep, zetten we in ondernemersland de klok vijftig jaar terug door de klant centraal te stellen. Dat is prima, maar we doen er ook goed aan om proactief om te gaan met de nieuwe ontwikkelingen en ict en dus innovatief leiderschap na te streven. Een gesprek met een innovatieve, sociale en klantgerichte ICT-aandeelhouder met visie en eervolle onderscheidingen.

Oprichter Hans van der Kooij van de Caesar Groep is een bijzondere man. Sociaal, open, bedachtzaam en een kampioen in onderscheidingen. Maar daarover horen we hem vandaag niet. Liever wil hij uitleggen hoe je klanten en medewerkers inspireert en motiveert en hoe je de ontwikkelingen van vandaag het beste kunt duiden en aanpakken. Van der Kooij: “Volgens mij draaien we in ondernemersland de klok vijftig jaar terug. Toen was de klant nog keizer. Als je nu bij grote bedrijven als klant iets gedaan wilt krijgen, moet je heel erg je best doen om door te dringen. De manager van nu heeft een te grote span of control. Hij of zij kent de klant niet meer. Daarom vinden wij het bij de Caesar Groep enorm belangrijk dat er korte beslislijnen zijn en dat we dicht bij de klant staan. Empowerment van de medewerker én de klant geeft meerwaarde voor iedereen. We doen dat door innovatief en competitief in ICT te denken en zelfsturend te werken. Iedereen bij ons wil dat de klant de volgende keer weer met ons in zee gaat.”

Toegevoegde waarde
De Caesar Groep werkt met hbo-ers in drie bedrijven: Garansys, Caesar Experts en Caesar Tenders. “Wij hebben gekozen voor mensen die bereid zijn om na te denken, omdat wij toegevoegde waarde willen creëren bij de klant. Het werken in zelfsturende teams heeft grote voordelen. Je motiveert en inspireert elkaar elke dag. De kracht van Caesar is onze geoliede samenwerking en open communicatie. Dat merkt de klant meteen. Een dag in de week besteden onze medewerkers om zaken te verbeteren. Het is dan goed om even out of the box te denken en rust te nemen”, zegt de Caesar-leider bedachtzaam.

Wie niet meegaat…
Hans van der Kooij vervolgt: “We hebben de afgelopen decennia twee keer een crisis meegemaakt. Er is en wordt veel pijn geleden. Je ziet dan dat mensen gaan nadenken over de toekomst. Dat geeft een gigantische creatieve boost. Op die manier zijn Microsoft en Oracle in de tachtiger jaren en Google in de negentiger jaren ontstaan. Na deze kredietcrisis zullen er zeker weer vernieuwende bedrijven zoals Facebook opstaan. Met de sociale media is iedereen een merk geworden”, stelt Van der Kooij. “Vroeger had je voedselketens, maar de schakels zijn nu min of meer verdwenen. Iedereen kan nu zonder tussenpersonen handelen en iedereen kan zelf een marktplaats worden. Dat betekent dat alle bedrijfstakken gemoderniseerd moeten worden.”

caesar_kooij2

“Je kunt niet meer om de veranderingen heen. Je moet meegaan met de tijd samen met anderen”, stelt Hans van der Kooij beslist. “Ieder mens heeft een stem gekregen. Als de stemmen bij elkaar komen, zoals recent in Egypte, dan kunnen er snelle veranderingen plaatsvinden. Het gaat dus niet meer om de stem van de leider. Onze hele maatschappij wordt als het ware een slag gedraaid. Wie niet meegaat met zijn tijd, gaat mettertijd. Voor jonge mensen zal dat niet zo’n probleem zijn. Ook niet voor de Chinezen, want die hebben geen tv of auto gekend. Zij zitten namelijk niet vast in oude patronen. Zij kunnen daarom heel onbevangen nieuwe media gebruiken en sneller anticiperen. De voorsprong zit in het oosten”, duidt Van der Kooij.

Imagoschade
“De impact van sociale media kan groot zijn. Je kunt van de ene dag op de andere dag imagoschade oplopen. Het kan ook anders gaan. Google heeft nooit reclame hoeven maken. En toch is de zoekmachine de grootste ter wereld. Facebook gaat nog een stap verder. Die zorgt dat de mensen aan de macht komen. Google denkt in termen van massa. Facebook niet. En zaken zijn nu veel sneller bekend. De klant die zich gaat verenigen heeft de macht in handen. Je zult waarschijnlijk een splitsing krijgen tussen consumenten en bedrijven. En ook tussen bedrijven onderling.”

Welke boodschap wil Hans van der Kooij andere leiders meegeven? “Volgens mij zijn er drie zaken van belang. Succesvolle leiders hebben een corner stone in het ontwerp van hun bedrijf: de Goldschmeding-norm zoals die van McDonald. Als je de basisprincipes van het bedrijfsconcept en hoe je met elkaar omgaat goed geregeld hebt, wordt authenticiteit gemakkelijker. Dan ben je namelijk geen verzinsel meer. De derde succesfactor is dat je meegaat met de tijd.”

Internationaal
Welke stap wil hij als leider maken? Hans van der Kooij: “Ik ben een tevreden mens, maar nooit zeer tevreden. Ik heb de Caesar Groep opgebouwd met het doel koninklijk te worden. Met de genen van de Caesar-mensen zit het intussen wel goed. Wat ik heel graag wil is dat we internationaal een toonaangevend bedrijf worden. Dat zou ik bijzonder prettig vinden.

Join the [w]evolution

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 110309
Trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.
hopexxl_kofiannan

De tijd voor een nieuw geluid is aangebroken

Samen met jonge mensen streeft Chris van de Ven, directeur van Stichting HOPE XXL, via de VN een duurzame toekomst na.

Caroline Rijnbeek

Door toegevoegde waarde te leveren kan NL excelleren

Innovatieleider Caroline Rijnbeek helpt het mkb met vernieuwing en maakt daarmee waardecreatie mogelijk.

COPYRIGHT | PRIVACY |CREATED BY MARY SPAN | ARCHIEF

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?