BILL VIOLA | videokunstenaar | evolutie van de ziel

Bill Violoa

Videokunstenaar

Zijn werk gaat over centraal menselijke thema’s als geboorte, dood, liefde, emotie en een soort humanistische spiritualiteit. Hij heeft zich steeds laten inspireren door mystieke tradities zoals zenboeddhisme, christelijke mystiek en soefisme.

Bill Viola, evolutionaire ziel in de kunst

Hij is de meest bekende videokunstenaar van onze generatie: de sympathieke Amerikaan Bill Viola. Hij raakt je met zijn videokunst. In zijn videoserie over het verhaal van Christus en Maria weet hij de evolutie van de ziel niet alleen stijlvol maar ook spiritueel te duiden.

Bill Viola werd in 1951 in Flushing, New York, geboren en woont nu in Californië. Als student aan de kunstschool van de Syracuse Universiteit interesseerde hij zich meteen voor videokunst. Die stond op dat moment nog in de kinderschoenen. Viola liet geen kans voorbijgaan om zich in het medium te bekwamen. Hij wordt nu geprezen als een grootmeester in videokunst.

Zijn professionele manier van werken en sterke visuele esthetiek hebben de videokunst definitief uit het underground circuit gehaald. Viola’s thema’s zijn klassiek en verwijzen naar de essentie van het bestaan: de evolutie van de ziel, gevisualiseerd in geboorte en dood. Zijn installaties confronteren de kijker vaak op een onontkoombare en indringende wijze met liefde en spiritualiteit. Sommige van zijn inspiratiebronnen zoals de christelijke mystiek, het zenboeddhisme en de schilderkunst van de Renaissance zijn duidelijk herkenbaar in zijn werk. Je wordt helemaal in beslag genomen met zijn werk.

Het werk van Bill Viola raakt en ontroert. Bill Viola kreeg alle lof toegezwaaid voor het zichtbaar maken van de diepste essentie van de mens. Hij maakt video-installaties waarin hij zowel beheersing van als minachting voor de techniek toont. Hij maakt sfeervolle, theatrale installaties die een stap verder gaan dan de vroegste videokunst. Hij is een spektakelman die het grote, filmische gebaar niet schuwt. Prachtig is zijn vierluik ‘Martyrs’, waarin hij en Kira Perov de martelaren heeft verbeeld, vechtend tegen aarde, wind, vuur en water.

Uit dit werk spreekt zijn grote bewondering voor de grote meesters van de schilderkunst. Tegelijkertijd brengt hij een symboolverhaal over de grote menselijke gevoelens. Viola stelde het werk eerst tentoon in St. Paul’s Cathedral in Londen. Op vier schermen zie je de lijdensweg van vier martelaren, die worden geconfronteerd met de onoverwinnelijke krachten van de natuur. De video eindigt met een prachtig licht op de vier dode martelaren. Het is hun aankomst in het met licht overspoelde hiernamaals. Hij wil de bezoeker aanzetten tot reflectie over leven en dood en over opoffering. Met zijn werk laat Bill Viola met recht de evolutie van de kunst zien.

Mary Span | ©EVOLUTIEGIDS | 180210

rupert_sheldrake

De morfische velden van Rupert Sheldrake

Volgens celbioloog en auteur Rupert Sheldrake is het een misvatting dat het geheugen in het hoofd zit: het zit volgens hem in – wat hij noemt – het morfische veld.

get connected

We zijn kosmisch meer verbonden dan we denken

We ervaren onszelf als individuen, losstaand van elkaar, maar het tegendeel blijkt waar te zijn. Deze verbinding bevat de sleutel tot het leven van elk organisme.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Lift Your Life & Your World & Share it!

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?