KIES JE BEROEP | YouTuber of vlogger voor evolutie

HOE WORD IK EEN YOUTUBER OF VLOGGER?

 

Het is nogal een wazige wereld, de wereld van het You Tube-geld. Sommige YouTubers lijken erg rijk te worden met hun video’s, maar is dat echt zo? Het korte antwoord: sommigen wel, maar de meesten helaas niet.

WERKEN ALS YOUTUBER OF VLOGGER

Ik val maar gelijk met de deur in huis. Er zijn drie dingen waar je op YouTube je geld mee kan verdienen. Om te beginnen de views van een video. Maar vooral de gesponsorde video’s, waarin je een product of bedrijf promoot, leveren veel op. Als laatste kan je nog bijverdienen met merchandise en schnabbels: dj’en in het weekend, een boek schrijven of events presenteren bijvoorbeeld. Het grotere geld zit in de gesponsorde video’s.

Als je desondanks hoofdzakelijk YouTuber wilt zijn, betekent dat gewoonweg hard werken. In welk genre je ook werkt, de lengte van een video kan enorm variëren. Een docu is vaak wat langer dan een reclamefilmpje. Zo zit er in een goed gesneden en succesvolle comedy-video vele uren werk, omdat je geluidsopnamen en beeldopnamen moet verwerken. Dus passie is wel meegenomen. De kwaliteit van jouw video hangt namelijk van jouw geduld en plezier af. Met 100.000 abonnees kun je genoeg geld verdienen om van te leven. De meeste YouTubers zijn als hobbyist begonnen, maar als je in the picture komt en de klicks toenemen gaat ook je professionaliteit tellen.

Om echt bekend te worden, zul je professioneel en ideeënrijk moeten zijn en zul je gebruik moeten maken van dagelijkse feedback. Daarnaast moeten jouw video’s een sterke verhaallijn hebben. Met zeggingskracht en effect. Ten slotte zul je via allerlei kanalen en zeer regelmatig je video’s moeten lanceren om op te kunnen vallen. Op die manier kun je wellicht scoren.

FEITEN

Opleiding: geen speciale opleiding nodig, maar er zijn diverse workshops voor het maken en bewerken van video’s. Het zal er op neerkomen dat je eerst met software (Premiere Pro of Final Cut Pro) moet leren werken. Dus een basiscursus in een van de twee is een mooi begin Als je dan nog moed hebt, kun je een cursus voor gevorderden volgen. De Media Academie leert je hoe je een verhaal of boodschap helder maakt en vertelt, zodat het goed overkomt en écht impact heeft.

Sociale media: Als je eenmaal succesvol bent als YouTuber is het bezoeken van events en adverteren op Facebook, Twitter en zo een belangrijke stap voorwaarts. Het hoofddoel is je bekendheidsgraad en de toename van abonnementen.

Events: Het Media Park in Hilversum organiseert regelmatig een Cross Media Café. Het zijn vakbijeenkomsten waarbij leden van het iMMovator netwerk in korte tijd worden bijgepraat over een relevante ontwikkeling in de media en waarbinnen ruimte wordt gemaakt voor discussie en netwerken.

TOEKOMSTVERWACHTING

Video is, vooral onder jongeren, bezig aan een onstuitbare opmars, ten koste van lezen. En dus storten ook de traditionele nieuwsmedia zich erop. Slimme marketeers maken steeds vaker gebruik van videomarketing om hun boodschap over te brengen. De aandachtsspanne van de klant wordt namelijk steeds korter.  Het is de kunst deze vast te houden door content meer interactief en visueel te maken. Een trend die naar verwachting alleen maar groter zal worden.

Video is ideaal voor het vertellen van de boodschap. Onderzoek wijst uit dat klanten langer blijven hangen wanneer video wordt ingezet: 65% van de kijkers bekijkt ten minste 3/4 van de video. En 75% van de business managers bekijken wekelijks wel een of meerdere video’s.

Steeds meer redacteuren en communicatiemedewerkers van bedrijven, overheden en uit het onderwijs laten films bedenken en maken en soms doen ze dat zelf. Maar een goede redacteur is niet vanzelf een goede filmer en niet elke communicatieprofessional weet wat de kracht en beperking film is. Een goede (bedrijfs)film maken doe je namelijk niet amateuristisch! Die tijd is voorbij.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Lift Your Life & Your World & Share it!

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?