KIES JE BEROEP | relatiemanager voor bedrijf, wijk of straat

HOE WORD IK EEN RELATIEMANAGER VOOR EEN BEDRIJF, WIJK OF STRAAT?

 

Als relatiemanager in winkelgebieden of voor ondernemers in de wijk heb je de taak ondernemers, politici en ambtenaren met elkaar te verbinden. Dat is niet gemakkelijk.
Men spreekt nu eenmaal niet allemaal dezelfde taal, omdat er verschillende belangen zijn. De uitdaging en passie is om die mensen te laten samenwerken en daarbij iedereen in zijn waarde te laten. Alles draait daarbij om vertrouwen!

WERKEN ALS RELATIEMANAGER VOOR BEDRIJF, WIJK OF STRAAT

Wijk- of straatmanagers zijn relatiemanagers. Ze bestaan in alle soorten en maten. Je kunt een relatiemanager binnen een ondernemersclub, voor een organisatie, winkeliers, wijk of fondsen zijn. Soms is het een commerciële functie, waarbij je ook verantwoordelijk bent voor het binnenbrengen van opdrachten, soms heb je de opdracht om een winkelstraat uit het slop trekken. Als je je bezighoudt met een straat word je ook wel een straatmanager genoemd worden. Straten die net buiten de kern van een winkelgebied liggen, bieden vaak een authentieke sfeer die voor de plaats belangrijk zijn. De straten hebben een grote binding met de buurt en hebben een breed aanbod van diverse ondernemers. Als je je bezighoudt met het maken van verbindingen binnen een wijk, word je ook wel een wijkmanager genoemd.

Wijk- of straatmanagement is gericht op het duurzaam verbeteren van het economisch functioneren van een gebied. Hij of zij zorgt ervoor dat bezoekers en het winkelend publiek zich fijn voelen in het gebied en prettig kunnen winkelen. Ook zorgt de straatmanager voor de ondernemers in het gebied. Zo is de manager vaak de schakel tussen de ondernemers en de gemeentelijk organisatie en heeft de hij of zij contact met de ondernemersvereniging en probeert de knelpunten in het gebied op te sporen en de problemen op te lossen. Het doel van de straatmanager is om zichzelf t.z.t. overbodig te maken en de straat weer levend en commercieel te maken.

Een relatiemanager voor een bedrijf is eigenlijk een accountmanager die zich vooral toelegt op het onderhouden van relaties met klanten van de organisatie waar de relatiemanager werkzaam is. Het onderhouden van relaties kan verschillende doelen hebben. Een belangrijk doel is dat door het klantcontact een relatiemanager ervoor zorgt dat de klant voor zijn of haar diensten of producten niet naar een concurrent overstapt. Ten tweede kan je er als relatiemanager voor zorgen dat een klant meer producten of diensten gaat afnemen. Tot slot ben je als relatiemanager ook belangrijk als voelspriet in de markt en krijg je een beter beeld van de wensen van een klant.

Frans Manders, relatiemanager, politicus en wijkopbouwer in één

Frans Manders is iemand die naast zijn vaste baan als accountmanager in de grafische industrie en forumlid van de Partij van de Arbeid in de gemeenteraad van torenstad Zutphen graag initiatieven neemt en actief de leiding neemt bij het samenbrengen van mensen in de wijk. “Ik organiseer van alles. Ik begeleid raadsleden en campagnes van de PvdA, projecten en festiviteiten in de wijk. Ik krijg een enorme kick als ik zie hoe mensen gelukkig worden door onze burgerinitiatieven.”

FEITEN

Opleiding relatiemanager: hbo of wo-denk- of werkniveau. Soms zelfs op het gebied van marketing/communicatie of fondsenwerving.
Opleiding wijk- of straatmanager: heeft meestal een opleiding op het gebied van bedrijfskunde, marketing/communicatie, economie of ondernemerschap gevolgd.

Persoonlijkheidskenmerken: ondernemend, sociaal en zelfstandige doener die evolutie van de wijk, straat, ondernemer(s) voorstaat.

Competenties: Gunfactor, empathisch vermogen en commerciële drive.

Je beschikt over een relevant netwerk binnen het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, burgergroepen en politiek. Soms ben je internationaal werkzaam en zul je in staat moeten zijn door je representatieve en positieve instelling mensen aan je te binden. En je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk. Soms zul je voor (internationale) samenwerking zelfs sponsors, donateurs of vrijwilligers moeten kunnen aantrekken.

TOEKOMSTVERWACHTINGEN

De kans op robotisering van de werkzaamheden van een relatiemanager bedraagt 2%. Dat betekent dat de kans zeer klein is dat de taken en werkzaamheden van een relatiemanager binnen nu en 20 jaar door robots en slimme software zullen worden overgenomen

Het aantal openstaande vacatures voor een relatiemanager is redelijk. Bedrijven uit diverse branches bieden functies als relatiebeheerder aan, dus de opleidingseisen kunnen verschillen.

Bij goed functioneren kan een relatiebeheerder steeds meer verantwoordelijkheid krijgen. Hij mag dan vaker persoonlijk langs bij klanten en/of hij krijgt leiding over andere specialisten. De relatiebeheerder kan bijvoorbeeld doorgroeien naar supervisor.

Er is weinig vraag naar wijk- of straatmanagers. Niet alle steden hebben deze mensen in dienst en het werk is meestal op projectbasis. Door projecten goed af te ronden kan de wijk- of straatmanager doorgroeien naar grotere projecten. Soms kan het een vrijwilligersfunctie zijn.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Lift Your Life & Your World & Share it!

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?