KIES JE BEROEP | omdenker

HOE WORD IK EEN OMDENKER?

WERKEN ALS OMDENKER OF TRAINER

Omdenken is denken in termen van mogelijkheden en niet van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen. Je gebruikt in feite de energie van het probleem voor iets nieuws. De grondlegger van omdenken is Berthold Gunster, schrijver van onder meer ‘Ja-maar wat als alles lukt’ en ‘Huh?! – de techniek van het omdenken’.

‘Omdenken’ is dus een techniek geen beren op je pad te zien, maar juist uitdagingen. Sterker nog, met omdenken bestaan er geen problemen, er valt dus ook niks op te lossen. Wat voorheen als ‘probleem’ werd gezien, wordt met omdenken een ‘mogelijkheid’. Daarin kun je jezelf trainen. Oefenen en leren dus. Een leven zonder problemen, klinkt best prettig.

Hebben bedrijven moeite met het vinden van goede mensen? Of bedreigt de nieuwe technologie bestaande business? Met ‘omdenken’ veranderen problemen vanzelf in kansen. De kerngedachte van omdenken is om van een probleem een mogelijkheid te maken: maak van een crisis een kans. Het begint altijd met een probleem. Vervolgens maak je van het probleem een feit. Je moet geen aannames doen of verwachtingen uitspreken, maar het probleem eenvoudigweg als een feit constateren.

Heb je het altijd te druk, dan zit je vast en dan heb je vaak de neiging nóg harder te gaan werken. Mensen om je heen zien dan dat je het allemaal wel aankunt, en schuiven nog meer werk jouw kant op. Je hebt dan geen oplossing gecreëerd, maar het probleem eenvoudigweg groter gemaakt. Het is net als blazen om een vuur uit te krijgen. Stoppen met vastdenken is dan ook een van de meest effectieve strategieën van omdenken.’ In zijn boek over omdenken uit 2010 noemt Gunster er nog veertien, variërend van ‘ontregelen’ en ‘elimineren’ tot ‘omkeren’ en ‘doorzetten’.

Welke problemen lenen zich ervoor?

Niet elk probleem kán of moet worden omgedacht. Om te achterhalen welke kwesties geschikt zijn, heeft Gunster vier vragen geformuleerd die dienen als een filter:

  1. Wat is het probleem?
    Definieer wat precies het probleem is en breng het toereikend in beeld. Verzandt niet in verklaringen en zoektochten naar de oorzaak, maar beschrijf het probleem zoals het nu is. Niet zelden verdwijnen problemen hierdoor als sneeuw voor de zon.
  2. Is het echt een probleem?
    Hoe urgent is het probleem en verdient het echt je aandacht? Of kun je dit probleem voor lief nemen? Mensen zijn nogal eens geneigd van een molshoop een berg te maken.
  3. Ben jij het probleem?
    Onze eigen verwachtingen maken vaak deel uit van het probleem. Door verwachtingen bij te stellen, verdampen sommige problemen als vanzelf.
  4. Is het probleem de bedoeling?
    Is er nog steeds een probleem? Beoordeel dan of het probleem je naar nieuwe mogelijkheden kan leiden. Het antwoord op deze vraag vormt de opmaat naar ‘omdenken’.

FEITEN

Website: www.omdenken.nl

Boeken: er zijn diverse boeken verkrijgbaar over het thema omdenken.

Trainingen: via www.omdenken.nl.

Je kunt de training en het geleerde toepassen in je eigen coachings- of counsellingspraktijk, zowel in de particuliere als in de zakelijke sector.

TOEKOMSTVERWACHTINGEN

In onze hectische maatschappij met haar complexe problemen zien sommigen heel gemakkelijk nieuwe kansen. Anderen daarentegen duiken in de doemscenario’s. Innovatie is echter van levensbelang en van zakelijk belang.

Wie omdenkt neemt een voorsprong op z’n concurrent. Bedrijven als Über en Airbnb nemen hierin het voortouw. Elk probleem geeft nu eenmaal energie en mogelijkheden. De kunst is om deze te benutten. Of zoals Harry Truman ooit zei: A pessimist is one who makes difficulties of his opportunities and an optimist is one who makes opportunities of his difficulties.’

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Lift Your Life & Your World & Share it!

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?