NILS ROEMEN | Mindshifter | interview

Nils Roemen

Mindshifter 

Nils Roemen wil reizen met mensen die vernieuwing voorstaan

Nils Roemen is iemand die zaken directer en anders wil aanpakken. Hij is een waarmaker die durft te vragen met waardebepaling achteraf. Het is volgens hem belangrijk dat je pijn hebt, want pas dan wil je veranderen. Een gesprek met een dramatherapeut en mindshifter die dromen congruent in realiteit omzet. Het liefst mondiaal voor een betere wereld.

Nils Roemen weet niet of hij ondernemer is. Voor hemzelf is het vooral belangrijk dat het klopt wat hij doet. Nils Roemen: “We lossen de dingen niet effectief op in onze maatschappij. Dat is voor mij de drijfveer om het anders te doen.” Kun je een voorbeeld noemen? “Ja”, zegt hij bijna gretig, “als je als zelfstandige ondernemer kantoorruimte wilt huren, dan moet je bij wijze van spreken eerst een beleidsnotitie schrijven, subsidie aanvragen of andere regels volgen. Daarmee krijg je nog geen werkplek. Je kunt ook een woningcorporatie bellen en zeggen: ‘Joh, dat pand staat leeg, mogen wij de sleutel?’

Het pand, waar we nu zitten, heb ik op die manier gekregen. Dat is een voorbeeld van hoe dingen handiger kunnen worden opgelost. We zouden in Nederland de dingen veel directer kunnen aanpakken. Dus, vraag jezelf eens af of je met de dingen die je doet werkelijk oplossingen creëert. Soms zeggen mensen weleens: ‘Ik moet alles in m’n eentje doen.’ En dan zeg ik: ‘Heb je mensen wel eens om hulp gevraagd?’ Dan antwoorden ze: ‘Nee.’ ‘Hoe kan ik jou dan helpen als je er nooit om gevraagd hebt?’ Op die manier is Durftevragen in samenwerking met een aantal mensen ontstaan. Wat blijkt? Bijna iedereen wil je helpen bij jouw droom. Dat is het uitgangspunt van onze Durftevragen-sessies, waarbij we acht tot tien mensen bij elkaar zetten. Wij stimuleren mensen om vragen aan de groep te stellen. Waarom zou je gaan googelen op internet als je antwoorden én oplossingen in de groep kunt krijgen die vele malen beter zijn dan op internet? We werken met waardebepaling achteraf. Je moet niks. Als je de sessie goed vindt, dan betaal je door een wens te vervullen op onze verlanglijst op internet.”

“Ik kom tegenwoordig zelfstandige ondernemers tegen die wel voor waardebepaling achteraf zijn, maar toch voor het huidige systeem kiezen omdat ze een hypotheek moeten betalen. Eigenlijk zeg je dan: ‘Ik neem eerst de verantwoordelijkheid voor mijn huis en mijn gezin. Dat is prima, daar hoort geld verdienen bij. Kies dan voor duidelijkheid en sluit er vrede mee dat dat zo is. Waar ik moeite mee heb is dat mensen knokken waar ze niet hoeven te knokken. Dus dan heb je het over acceptatie? “Ja.”

Denkparadigma
Hoe komt het dan dat mensen en vooral ondernemers toch in hun eentje blijven doorgaan? “Ik denk”, zegt Nils, “dat we met elkaar min of meer hebben afgesproken dat we niemand tot last mogen zijn, dat kinderen die vragen worden overgeslagen en dat ze als eenpitter hun eigenwaarde kunnen vergroten. We hebben een bepaald denkparadigma gecreëerd, waarbij om hulp vragen not done is. Dat is redelijk dom, stom en zonde.”

Volgens Nils Roemen heb je pas een poot om op te staan als je een reputatie hebt opgebouwd. “Je kunt niet zomaar een bedrijf vragen om kantoorruimte. Daar moet natuurlijk wel wat tegenover staan. Bedrijven willen weten of je meerwaarde kunt bieden. Zo ja, dan ben je koopman. Kijk, het huidige systeem is eindig. Dat zie je overal. Naast het monetaire systeem wordt het niet-monetaire systeem steeds belangrijker. In een niet-monetair systeem is reputatie doorslaggevend. Dus ik geef met de Waarmakerij meerwaarde aan het pand, aan de omgeving en aan de stad. Ze hadden het pand ook leeg kunnen laten staan. Nu is het break-even en de Nuon verdient weer geld.”

Reputatie
Een goede reputatie of meerwaarde heb je niet zomaar. “Nou, de Albert Heijn was toen hij begon een kleine kruidenier, maar wel een goed kruideniertje. Dus je begint al met onderscheidend vermogen. De groei van een goede reputatie gaat hand in hand met zichtbaar onderscheidend zijn en je werk zo goed mogelijk doen. Zie je veel ondernemers om je heen met onderscheidend vermogen? “Nee. Ik vind dat mensen zelf het hoe en wat moeten bepalen. Als iemand zegt, ik wil mensen in hun kracht zetten, dan moet je je afvragen: ‘Ben ik dat nu aan het doen?’ En als je mensen in hun kracht wilt zetten en je vraagt daar 75 euro per uur voor, dan moet je zeggen: ‘Ik zet mensen in hun kracht voor 75 euro per uur. Dan klopt het. Als je niet duidelijk bent, dan neem ik je mee naar het park waar jongens en meisjes in de lappenmand zitten. En als je dan zegt; “Ja, ik krijg er geen geld voor. Dan haak ik af. Duidelijkheid naar de doelgroep toe. Nog meer? “Wees ook congruent. Luchtkastelen storten op den duur in. Dus je moet dromen wel zichtbaar maken in de realiteit.”

nilsroemen1

Acceptatie
Het is volgens mij ook belangrijk dat je moet onderkennen wat je echt wilt
. Nils Roemen: “Ik heb twaalf jaar een adviesbureau gehad en ik ben er niet voor niets mee gestopt. Ik kwam organisaties tegen die tegen hun hart ingingen en dat wisten. Of die alleen maar wilden klagen. Laat ze maar klagen”, roept Nils uit. “Ik had er geen geduld meer voor. Ik ben een adhd-er. Je kunt transformeren naast de systemen die er al zijn en dat doe ik nu. Ik hou het niet vol met mensen te praten die steeds ‘ja, maar’ zeggen. Ik werk liever met mensen die enthousiast zeggen: ‘We gaan met je mee’. Ik wil reizen met mensen die vernieuwing voorstaan en niet bang zijn om te mislukken of fouten te maken.”

Vergeving
Wat hebben organisaties nodig om écht te kunnen veranderen?
“Vergeving. Dan helen wonden. Dat kun je alleen als je vraagt waarom mensen de dingen hebben gedaan die ze hebben gedaan. Je vraagt dan niet naar de inhoud maar naar het waarom. Dan kan er begrip ontstaan, dan kun je elkaar vergeven en kun je het verleden met rust laten. Je praat dan niet met het hoofd maar met het hart van mensen. De oplossing wordt heel vaak gezocht in de inhoud, maar de oplossing zit in het hart. Als iemand mij een rotstreek levert, dan kan ik heel lang praten over ‘wat heb je gedaan?’ Als hij mij vertelt dat hij in die bepaalde periode in de knoop zat, dan keur ik het nog steeds niet goed maar ik snap hem wel. Wat ik moeilijk vind zijn veranderbureaus die een standaardmethodiek hebben. Wat ik mooi vind is als mensen vragen: ‘Wat is hier nodig?’ En als de organisatie dat aangeeft, dan zeggen: ‘Weet je dat zeker?’ Het gaat erom dat je in alle rust, in alle mildheid en zonder oordeel luistert naar wat er is gebeurd.”

Upgrading yourself
Je zit volgens mij nu heerlijk in je vel, want je kunt nu nieuwe dingen ontwikkelen. “Ja, ik heb een aantal nieuwe zaken ontwikkeld, zoals de Waarmakerij, Durftevragen, de Waarmaakdagen, 7 Days of Inspiration, Nijmegen in Dialoog en nog veel meer. Ik werk soms samen met Martijn Aslander. Ik ken niemand die zulke inspirerende ideeën heeft als hij. Hij is iemand die ook doet. Je kunt wel een ideaal voor ogen hebben, maar je moet het ook vestigen in de realiteit. Wij willen projecten doen die niets kosten. Je moet daarbij als deelnemer wel op je bek durven gaan, de nieuwe wereld durven verkennen en het project moet deelbaar, haalbaar en schaalbaar zijn zodat anderen ervan kunnen leren. We hebben intussen 137 projecten in het kader van upgrading country uitgevoerd. We kwamen bij de nabespreking daarvan tot de conclusie dat wij en onze deelnemers heel veel aan upgrading van onszelf hadden gedaan. We zijn boven onszelf uitgestegen. Maar het belangrijkste is dat wij hebben laten zien wat mogelijk is.”

Vakantie
Hoe reageert de gevestigde orde op jouw ideeën? “Sommigen zeggen: ‘Fantastisch dat je zo dicht bij jezelf blijft. Of: ‘Ik zou het ook wel willen en vervolgens hoor je wat er allemaal aan hun organisatie niet klopt. Of ik hoor urenlang waarom de waardebepaling achteraf niet kan werken.” Ze geloven je misschien wel, maar ze denken dat waardebepaling achteraf een te lange weg is. “Ja, het is moeilijk. Je hebt die hypotheek te betalen of je gezin te onderhouden. Ik heb zelf zó hard moeten werken aan mijn reputatie, dat ik nu met waardebepaling achteraf heel goed kan bestaan. Ik kan me veroorloven om de telefoon uit te zetten en mijn e-mail te laten voor wat het is. Om vijf uur hou ik op met werken. Ik ben vreselijk veel met vakantie en dan ben ik niet bereikbaar. Als je niet voor je eigen stutten zorgt, dan stort alles in elkaar. Dus ben ik van tijd tot tijd afwezig om te zorgen dat ik stevig op mijn benen blijf staan. Voor mij betekent dat rust en op tijd naar bed gaan. Mijn prioriteit is wel dat ik een bijdrage wil blijven leveren aan een betere wereld. En dat mondiaal, vanuit mijn eigen kompas.”

AUTEUR MARY SPAN | ©EVOLUTIEGIDS | 110630
Evolutiegids en trendjournalist/publicist. Hou ervan je te inspireren en te activeren
voor zinvolle evolutie in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.

carolinerijnbeek2

Innovatief ondernemen

Caroline Rijnbeek: ‘Door toegevoegde waarde te creëren kan Nederland excelleren’.

oosterveld3

Vitaal leiderschap

Professor Frits Oosterveld van Saxion Hogescholen: ‘Vitaliteit maakt mensen én economie gezonder’.

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Wordt verstuurd

Lift Your Life & Your World & Share it!

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?